Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Kvinnor kan

Av Gunilla Olsson - 27 februari 2011 07:03

Ibland lyckas jag lura i mig själv att jag är teknisk. Jag spenderar mycket tid på dagarna med att prata om olika spec på datorer, servers, skärmar osv. Jag har lärt mig att besvara mina kunders frågor med rätt siffra utan att för den skull alls förstå vad vi egentligen pratar om.


Vad gäller min egna hemelktronik har jag lärt mig vilken sladd som ska sättas var för att få högtalaren att låta, tvn att visa bild, dvdn att spela upp skivor. Jag vet inte varför det fungerar. Vet bara att rätt sladd på rätt ställe fixar det.


Igår skulle jag koppla in ett nytt modem och en ny on-demand-box. Det var inga större konstigheter. Kände mig väldigt nöjd med mig själv när modemet var på plats och både min dator, iphone och skrivare hittade det nya trådlösa nätverket.


Tog mig sen an boxen. Den trilskades lite mer ska erkännas, men nu fungerar både tv och dvd som det ska. Det krävdes dock otaligt många fler sladdar än vad jag kan förklara för mig själv i mitt huvud. Mellan tv och box går både hdmi, scart och antennkabel, dessutom är den av någon helt obegriplig anledning också kopplad till modemet.


Är det här rena grekiskan för er? För mig också! Jag var en liten stund så glad och stolt över mina fantastiskt tekniska färdigheter men jag är en bluff. Vad gör alla dessa kablar?

 
 
Ingen bild

Inger Hegyessy

27 februari 2011 10:12

Antennkabeln gör att du kan se en annan kanal på tv:n medan du spelar in något från boxen. HDMI-kabeln antar jag går mellan modemet och boxen/tv = digital överföring av ljud och bild. Måste egentligen se hur du har kopplat allt för att veta precis. Visst vore det skönt om allt var trådlöst?

 
Ingen bild

Gunilla

27 februari 2011 11:58

Tack Inger! Jag har nu lite piggare och mer klarsynt kunnat koppla med enbart HDMI mellan tv och box. Det stora mysteriet är fortfarande varför boxen ska vara kopplad med modemet dock :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards