Alla inlägg under februari 2011

Av Gunilla Olsson - 6 februari 2011 00:31

Efter en halvtimmes grävande i handväska och jackfickor fick jag tillslut förlika mig med tanken att mitt headset till min iphone är och förblir försvunnet. Jag närde en stund hoppet att jag kanske glömt det hemma när jag skyndade mig iväg i eftermiddags. Jag visste att så inte var fallet.


Jag hade en mycket tydlig minnesbild av när kvinnan mitt emot mig på tunnelbanan spanade in min bok och jag förstod att hon ville ställa en fråga så jag tog ur snäckorna och sen samtalade vi en stund. Mitt headset hade med andra ord varit med mig ute på vift men av någon anledning inte följt med hem.


Själv försöker jag se till att komma hem i slutet av kvällen och inte följa med vem som helst till dem. Mitt headset är tydligen lite mer lössläppt än så. Det är inte så mycket att göra åt, det får väl alla göra som de vill antar jag. Men jag saknar min trogna kamrat helt klart.


Har jag tur så kommer det på bättre tankar och raglar hem framåt småtimmarna när det förstår att nya ägaren inte var något att satsa på med dåligt rengjorda öron och usel musiksmak. Hittar jag det i min väska eller jackficka imorgon är sveket förlåtet. Annars får väl även jag satsa på en yngre snyggare modell.



Av Gunilla Olsson - 5 februari 2011 11:25

Jag trodde att jag städat bort julen. Insåg vid lite plock här hemma att det kanske är dags att göra sig av även med julstjärnorna. Eller vad säger ni?


  


Kan tyckas konstigt att jag inte reagerat förrän nu men så ser de flesta växter ut hemma hos mig efter någon vecka eller så, det är uppenbarligen inget min blick registrerar, när den scannar av det annars rätt välordnade hemmet.


En titt i kylen ledde sen till detta fynd:


  


Tydligen överskattade jag min potentiella julmustkonsumtion under julhelgen. Vi är rätt konservativa i familjen vad gäller julmust. Startskottet för säsongens drickande går på julafton och sen gäller det att få i sig kopiösa mängder innan Knut bestämmer att det roliga är slut för den här gången.


Denna restriktiva hållning, av främst min mor, har lett till att flera av oss syskon spenderar advents-tiden som skåpsdrickare med undanstoppade flaskor vi hemlighåller.


Det går inte att överhuvudtaget motivera julmustdrickande i februari så vad ska dessa flaskors öde bli? Ska de stå och fresta mig ända till nästa säsong? Julmust är den enda läsk jag verkligen tycker om, vill inte förstöra det genom att tumma på reglerna.


Är det någonsin läge att komma med receptet på julmustkycklingen du gör Annika så är det nog nu. Får hoppas jag gillar den eftersom jag tydligen ska göra några portioner. Får man äta den i februari eller är även det fusk?

Av Gunilla Olsson - 5 februari 2011 11:18

Jag får erkänna att jag vaknat väldigt sent idag efter en lång härlig sittning med några pratglada tjejer igårkväll.


Jag tittade förbryllat på klockan och tassade upp för att sätta på Vinterstudion. Detta magiska program som förgyller vinterhalvåret. En ultimat lördag innebär en lång frukost framför en 5-mil med individuell start varvat med skidskytte och en André Pops iklädd kofta i studion.  


Kan ni förstå min besvikelse när detta dök upp på rutan? Vinterstudion, Et tu, Brute!?


  



Av Gunilla Olsson - 4 februari 2011 13:03

Kan vi inte alla bara ta en 5min paus var vi nu befinner oss och skratta hejdlöst åt det absurda i att Göran Persson på fullt allvar nämns i diskussionen om Sahlins efterträdare. Skratta ordentligt nu, skratta tills tårarna rinner. Få ur er allt så att vi sen kan lägga den galna tanken åt sidan och koncentrera oss på något mer verklighetsförankrat.

Av Gunilla Olsson - 4 februari 2011 12:32

  

Det här var ingen rolig rubrik att få slängd i ansiktet när man kollar aftonbladet på lunchen.


Jag har alltid älskat Lenas hesa röst. Antar att den är ett tecken på inte helt hälsosamt leverne men den är så karakteristisk varm och härlig. Det är så mycket barndom i den där rösten.


Först och främst är hon bekant från Ronja filmen såklart. Tyckte nog alltid bäst om hennes karaktär i den filmen, om man bortser från rumpnissarna då förståss. Men mitt absoluta favoritminne från när jag är liten med henne är faktiskt hennes film "Släpp fångarne loss det är vår". Minns ni denna geniala skapelse? Så härligt svensk och alldeles urfånig humor då Lena tillsammans med Tage Danielsson ska av vänlighet bryta ut en fånge. Gösta Ekman den förälskade fängelsedirektören, gömda filar i brödlimpor, papplådor där man spelade upp egna tv-program och ett hus anpassat till både långa Tage och mini-Lena. Den filmen är bara full av klassiska scener.


Jag kände naturligtvis inte Lena så varför denna nyhet egentligen alls ska påverka mig vet jag inte men den gör ändå det. Är väl bara ett tecken på tidens gång och ibland vill man blunda för sådana, så jag väljer att titta bakåt istället för framåt. Bara en liten stund.

  

Av Gunilla Olsson - 4 februari 2011 09:24

  

Här är en film jag verkligen längtar efter att se. Jag är en klyscha men jag tvingas erkänna att jag precis som resten av kvinnosläktet föll handlöst för Mr Darcy när Colin Firth introducerade mig för honom. Sen dess har Colin Firth en viss hjältestatus och mina varmaste sympatier.


Försöker att fundera på om det finns någon annan manlig romantisk hjälte inom filmen eller litteraturen som kan mäta sig med  Mr Darcy. Har någon annan fått hans status och kan fungera som en internationell association på samma sätt?


Det som ligger närmst för mig är Gilbert Blythe i Anne på Grönkulla. Men det är nog en mer personlig hjälte, vet inte hur allmängiltig den är. En älskad karaktär helt klart men har nog inte nått ut på samma sätt som Mr Darcy.


Yngre generationen skulle åberopa Edward Cullen. Han skrivs upp i böckerna på samma sätt som redan nämnda hjältar helt klart men behöver nog bevisa sig ett århundrade eller två till innan han får samma status.


Rhett Butler, Rochester, Heathclif och Ralph de Bricassart kanske ska nämnas i sammanhanget också. Men jag står nog fast vid att Mr Darcy står rätt ohotad. Vad säger ni? Har jag helt missat någon?

Av Gunilla Olsson - 3 februari 2011 22:08

  

Den här osten kan jag leta land och rike runt efter. Det är verkligen den ultimata osten. Ja jag erkänner jag gillar ost. Men ost ska smaka, jag är inte förtjust i mild hushållsost utan vill ha riktig ost även på vanlig smörgås. Den här uppfyller alla mina kriterier:

  • Perfekt tunna skivor
  • Vällagrad
  • Torkar inte och smular därför inte
  • Smakar fantastiskt

Sen jag hittade den har det tagit emot varje gång jag behövt betala för någon annan ost. Jag vet vilka butiker i Sthlm som har den, de flesta av dem jag hittat den i är mycket svårnådda dock så jag har fått förlita mig på langare. Idag hade jag turen att befinna mig i Kista och då är jag inte dummare än att jag utnyttjar tillfället och provianterar där den råkar finnas.


Nu finns det kanske några av er som tror att det här är en väldigt diskret produktplacering. Det är lätt att tro. Jag förstår och smickras av tanken att ni tror att min blogg är hett ämne för alla som på lämpligt sätt vill lyfta fram sina produkter. Dessvärre är så inte fallet, jag bara råkar älska denna ost.


Vill dock klargöra att jag absolut är till salu och inte alls särskilt dyr. Så ös på med produkter ni! Men viktigast av allt, ser ni en engelsk cheddar på hyllan så tveka ej!

Av Gunilla Olsson - 3 februari 2011 15:44

Visst är det orättvist att det på min blogg står "0 besvarade frågor". Känner att det provocerar mig redan nu efter någon dag. Det ger skenet av att mina läsare bombarderat mig med frågor som jag helt nonchalerat. Som att det inte är någon mening med att fråga alls för jag kommer ändå inte svara.


Jag tycker det borde stå "0 ställda frågor". Skuldbelägg mina läsare istället! Det är ju de som inga frågor ställer. Hur i hela friden ska jag kunna besvara frågor jag inte fått?


Sen att mina läsare är närmast sörjande och antagligen inte har särskilt mycket att fråga om det är en helt annan fråga.

Skapa flashcards