Alla inlägg under april 2011

Av Gunilla Olsson - 30 april 2011 21:47

Ja det går bra att kalla mig knölsvan.


 

Av Gunilla Olsson - 30 april 2011 11:20

Min lillebror H tryckte handen mot rutan och tittade avundsjukt när syster S blev hämtad i buss till förskolan. Stackars privilegerade pojken född in i en familj med 2 bilar fick aldrig åka buss.


Vissa mornar lämnade detta faktum honom otröstlig och vi alla syskon visste precis vad vi skulle säga för att trösta. "Annan dag H åka buss". Vi alla sa det i samma rytm och i samma tonläge så att det lät likadant oavsett vem som satt närmst till hand och behövde trösta.


Frasen har i olika versioner lyckats att göra sig till mitt motto för denna lördag. Den går att appliceras på väskan som behöver packas upp, disken som behöver tas om hand, tvätten som behöver vikas och papper som behöver fixas. "Annan dag H åka buss"

Av Gunilla Olsson - 29 april 2011 15:37

De senaste dagarna har jag kunnat ringa vem som helst i familjen och ändå fått bonus-syster L på tråden. Jag ringde syster U på mobilen, bonus-syster L svarar. Jag ringer syster S på föräldrarnas hemtelefon, bonus-syster L svarar. Övriga syskon jag sökt får jag inte svar hos alls. Har hon stängt av deras telefoner?


Idag lyckades jag faktiskt plötsligt få kontakt med syster U då hon ringde mig men L's närvaro var påtaglig.


Det är kul att hon är i stan från landsbygdens Skövde, men blir smått obehagligt när hon bestämt sig för att screena all kontakt jag har med familjen. Jag undrar om hon tänker ta min plats för gott och därför agerar gate-keeper.


L, I am on to you! Men allvarligt talat, det får man förstå om de byter upp sig. L är trots allt rätt fantastisk!

Av Gunilla Olsson - 29 april 2011 12:35

Gissar att ni läsare likt jag ägnar lunchen åt att följa bröllopet denna vackra sommardag. Precis lika ogrundada som mina åsikter om Libyen en gång var är nog mina royalistiska sympatier.


Jag är blödig nog att fortfarande älska sagoslut och det faktum att det finns prinsar och prinsessor i  denna värld.


Förra sommaren jobbade jag i England och missade mycket av den folkfest som samtidigt pågick i Stockholm. Idag tar jag igen det genom att frossa i bilder och livesändningar från London.


Jag blev alldeles tårögd när jag såg en överlycklig William kliva ur bilen och träda in i kyrkan. Kate är vacker som en dag för att inte tala om djärv som gifter sig i nedsläppt hår. Jag njuter!


För er som går i funderingar kan jag bara slutligen säga. Hatt-bröllop är helt klart the way to go!

Av Gunilla Olsson - 29 april 2011 08:38

Som liten tyckte jag mycket om att spela spel. Det gör jag fortfarande men det har inte riktigt med saken att göra.


Jag och min bror R stängde ofta in oss i pannrummet med Monopol och kom inte ut på många timmar. Pannrummet var varmt och mysigt. Där hittade vi på egna regler som genererade i betydligt mer pengar än brukligt vore annars. Kanske lades där grunden för min brors senare inträde i fastighetsbranschen.


Lite mer sällan spelade vi Flaggspelet. Man satt med någon typ av bingobricka med flaggor från världens alla hörn och genom att vända på kort med flaggor på hoppades man fylla sin bricka först. Vi skaffade oss snabbt favorit-brickor och favorit-flaggor.


Jag blev av någon anledning fäst vid Libyens flagga. Jag tyckte nog att den var rolig och konstig för att använda mitt dåvarande vokabulär. Idag skulle jag kanske istället sagt okonventionell. De ansträngde inte ihjäl sig när de designade den. De bara valde en favoritfärg och körde på den.


 


Denna inte så genomtänkta åsikt gjorde att jag alltid norpade åt mig brickan med Libyen-flaggan på. Idag förknippar jag den gröna färgen med mycket annat än mysiga timmar med lillebror i pannrummet. Jag önskar snart få se dagen då Khaddafi störtas och flaggan igen kan få omdefinera sig själv.

Av Gunilla Olsson - 28 april 2011 13:45

Jag när en dröm om en cykel. En stadig sak i kurvig utformning. Jag vill sitta rak i ryggen och se på omgivningen då den tar mig från punkt A till punkt B.


Det ska vara en cykel som andas mysiga utflykter och charm. Den får gärna vara solgul och lysa upp inte bara min dag utan även locka fram ett leende från passerande där den står parkerad.


  Foto: Bo Kinnås för Note Design


Ovan cykel har potential. Men den kan gott vara ännu tantigare, ännu mer gulligt utsmyckad alternativt mönstermålad.


 


Denna härliga kreation från www.bikebyme.com faller mig också i smaken om jag kan få den i damutförande.


Är sommar 2011 sommaren då jag än en gång ska bli med cykel? Har ni några tips var drömcykeln finns?

Av Gunilla Olsson - 28 april 2011 08:31

Jag har ägnat min pendeltid den här veckan åt att se de första avsnitten av Nittileaks. Det var trots allt det årtiondet då jag så smått började komma till medvetande om film, musik, politik och allt annat som hör livet till.


De första avsnitten har roat mig trots viss ojämn kvalitet. Skrattade högt igår på tunnelbanan åt detta klassiska klipp.



Jag är oerhört förtjust i Calle Bildt vanligtvis men här får han inte riktigt godkänt. Detta till trots så är han långt ifrån värst. Allvarligt talat Birgit Friggebo!


Av Gunilla Olsson - 27 april 2011 16:26

Hade jag kunnat häx-skratta lika bra som min syster C hade nu varit ett ypperligt tillfälle. Tittar ut genom kontorsfönstret och ser inget annat än blå himmel och lysande sol.


Vanligtvis brukar Universum gilla att retas med mig. Har jag tur och hamnar i den kortaste kön på ICA så ska där plötsligt bytas kvittorulle och kassörska, byter jag fil i bilkön står den plötsligt helt stilla, tar jag med paraply så regnar det garanterat inte. Ja, ni vet vad jag pratar om, Murphys lag.


Idag är dagen det vänder dock. Jag trotsade väderleksrapporten och på något magiskt vis verkar det ha varit det enda rätta att göra. Jag tror att hemligheten ligger i att resten av Stockholmarna klädde sig för regn. Nog för att Universum gillar att retas med mig. Men kommer det till att retas med mig eller hela övriga Stockholm är jag tacksam att nu dra slutsatsen att Universum väljer resten av Stockholm.


Nu vet jag vad som krävs för att få lite medvind, gå helt mot strömmen!

Skapa flashcards