Alla inlägg under maj 2011

Av Gunilla Olsson - 31 maj 2011 21:05

Jag minns så väl när jag klev ur LAX första gången jag anlände till Kalifornien. Jag var långt hemifrån och skulle spendera ett år på denna främmande plats.Först när värmen slog emot mig som en vägg kändes det på riktigt.


Jag hade lite av samma känsla idag när jag gick från kontoret ut i värmen. Det var något magiskt över eftermiddagen. Det tog ett tag för mig att sätta fingret på vad som var annorlunda.


Det var inte bara en soliga eftermiddag likt de vi haft några redan. Det var något mer. Efter en stund slog det mig. Det blåste en del men vindarna var varma. Först när det händer vet man att sommaren är här på allvar. 


Jag blev så glad att jag firade med att ladda kylen med färskpotatis och matjessill. 

Av Gunilla Olsson - 31 maj 2011 13:16

Jag har alltid varit mer förtjust i Tyskland än vad jag velat erkänna. Framförallt har jag alltid önskat att jag skulle ha tagit chansen och lärt mig språket ordentligt.


Tyvärr stannade min utveckling på den nivån att jag kan imitera det väl nog för att driva med det, men endast begränsat förstå det i skrift.


Det kändes därför stort idag när jag upptäckte att någon hittat till min blogg via ett svensk-forum på en tysk sajt. Det kändes lite som att Tyskland sträckte ut armarna och omfamnade mig. Gav mig en andra chans att öppet besvara dess kärlek.


 

Jag hoppas i alla fall att det var så och att jag inte helt missförstått och att de egentligen förfasas över fräckheten i min text. Det är nog 50/50, men det är trevligare att låtsas att de gillar mig.


Och för er som undrar, ja rubriken fick jag hjälp med av Google translate. Men bara för att jag var osäker på grammatiken!

Av Gunilla Olsson - 31 maj 2011 08:18

Kom rätt in i intervjun med Christian Hellberg imorse och blev snabbt sugen på hans nya kokbok. Den lät fantastisk, inspirerande, feel-good och inte för komplex. Precis som en kokbok ska vara.


Sen började han om och om igen namedroppa någon Camilla. Först när han talade om hennes bröllop med Martin förstod jag vem det var.


 


Det var ju synd. Hade nog gärna ägt kokboken men nu går det ju inte. Man får inte låta sitt ha-begär ta över så att man helt glömmer sina principer.

Av Gunilla Olsson - 30 maj 2011 20:42

Man vet att familjen är stor när brorson N frågar om man någonsin träffat hans farfar för att sen fortsätta och fråga om man visste att lillasyster U fått en bebis och om man träffat bebisen.


Jag träffade brorson N senast igår hemma hos hans farfar när även lillasyster U och bebis var där. Samma sak dagen innan dess. Det är uppenbarligen för många på plats för att han ska hinna notera oss alla. 


Tur att man får sådana här kvällar då man får lite ensamtid med honom och hans storasyster E för att reda ut begreppen. 

Av Gunilla Olsson - 30 maj 2011 12:41

Stormöte på lunchen och plötsligt började det rynkas på näsor. Det tisslades och tasslades på upprört manér om lukten som spred sig. Att det var fisk rådde det inget tvivel om och den uppskattades alldeles uppenbart inte.


Själv rynkade jag på näsan och skakade uppgivet på huvudet mot intillsittande kollega för att även jag ge uttryck för missnöje.


När hon sen tittade bort kunde jag i smyg girigt dra in doften i näsan och drömma mig till en barndoms sötlimpesmörgås med makrill i tomatsås. Magiskt gott!

Av Gunilla Olsson - 30 maj 2011 08:17

Ledsen för oplanerad tystnad hela helgen här. Ibland finns det tydligen inte tid att plita ner några rader.


Men om ni tror att det åsamkar er besvär tänk då på vad det gör med mig. Resultatet är en hjärna på overload som snart kommer överhettas och drabbas av konstant härdsmälta om den inte får lätta på trycket.


Listan över tänkbara inlägg är så lång att där finns bloggmaterial för ett par veckor framåt. Helt ohållbart eftersom det dagligdags dyker upp saker i behov av att uppmärksammas så här kommer en nödlösning.


 

Morgonens reflektioner i korthet:


Finns inte många låtar som känns så malplacerade en måndagsmorgon som The Cures "Friday I'm in love"


Anders i Järfälla tycker att idioter som stormar fotbollsplaner under match borde få vara med på spelarnas träningar och mingla lite som en lösning på huliganism. Jag tycker att Anders måste vara i särklass en av landets mest naiva individer.


Tatueringsfärger har diskuterats i morronsoffan. Tatueringar är ett spännande fenomen. Jag har aldrig sett en snygg arm och tänkt "skulle den inte se ännu bättre ut med en tatuering?" Nej det är sällan en förbättring.


Tyskland avskaffar nu alla kärnkraftverk efter katastrofen i Japan. När drabbades senast Tyskland av jordbävning och tsunami? Alternativ till kärnkraft är jag helt för. Onyanserade beslut fattade pga obefogad rädsla är jag helt emot.


Martin Stenmarck förställer rösten i introt på sin nya singel. Den är märkbart hes och ska antagligen uppfattas som sexig men låter mest onaturlig. Min 5-åriga brorsson med artistdrömmar gör samma sak, försöker låta cool med basröst. Ganska kul och gulligt när han gör det, lite mer märkligt när Martin gör det.


En annan vinkel i ett sådant blogginlägg hade kunnat vara Phoebe i Vänner som låter som bäst när hon sjunger med kraftig förkylning och i ren desperation slickar andras glas i jakt på baciller. Är det det Martin har gjort?


Feminstier rasar över Gillettes guide till mammor som ska lära sina flickor att raka benen. Feminister är roliga på det sätt att de aldrig svåra att få att rasa. Har själv inga åsikter om guiden då jag inte sett den, men stackars de som aldrig får uppleva nyrakade ben mot renbäddade lakan.


Det var skönt att få ur mig. Tack för visat intresse!



Av Gunilla Olsson - 27 maj 2011 08:28

Av någon anledning har det blivit socialt accepterat i Sverige att raljera över hur dumma amerikaner är. Man tycker att man på väldigt lösa boliner kan avfärda över 300milj människor.


Man skrattar åt de gatuintervjuer Jay Leno gör i sitt inslag Jay-walk och häpnar över de korkade svar han får. På något vis ifrågasätter man aldrig hur många man frågar innan dessa svar ges eller hur liknande intervjuer skulle låta i Sverige.


Roligast av allt tycker man nästan är att de inte ens vet vad vår huvudstad heter eller knappt vet skillnad på europeiska städer och länder, än mindre vet var de ligger. Att det säger mer om vår obetydelse än deras brist på kunskap blundar man för.


Det faktum att vi pratar om ett land med fler delstater än det finns länder i europa, där inte möjligheten att sätta sig i en bil eller ett plan och på bara några timmar vara i ett helt annat land med en helt annan kultur existerar, det är en liten detalj vi snabbt bortser ifrån.


Hela det här uttrycket för självgodhet kan provocera mig något oerhört eftersom det bygger på precis samma okunskap som man beskyller dem för. Jag har många åsikter om USA, både positiva och negativa och hoppas att mina år där gjort dem relativt nyanserade och åtminstone befogade.


Den slutsatsen jag drar denna morgon är att deras lag om att man får svänga höger även vid rödljus är genial. Tills vi visar samma goda omdöme och inför samma lag anser jag inte oss ha någon rätt att håna och ifrågasätta deras intelligens.

Av Gunilla Olsson - 26 maj 2011 11:45

Först när jag susade fram på essingeleden upptäckte jag en lapp som fladdrade under vindrutetorkaren. Det var inte svårt att räkna ut att den var från en granne med vissa betänkligheter om min spontana parkering.


Kul! Stoff till bloggen tänkte jag. Hoppas någon har riktigt gått i taket och skrivit en synnerligen upprörd på gränsen till hysterisk lapp som jag kunde förlöjliga mig över på bästa tänkbara sätt. Arga lappar verkar ju falla många svenskar i smaken, om vi ska döma utifrån Batras framgångar.


Jag såg fram emot att läsa den där lappen hela vägen till jobbet. Försökte urskilja bokstäverna genom pappret men fick bara fram ett ord här och där.


Precis som allt som oftast när förväntningarna sticker iväg uppstod ett anti-klimax när jag väl lyfte på vindrutetorkaren och lösgjorde lappen.


 

Typiskt min otur att ha helt resonabla och dessutom trevliga grannar.

Skapa flashcards