Alla inlägg under maj 2011

Av Gunilla Olsson - 23 maj 2011 08:18

Tog bil till jobbet idag och här kommer topp 3 fördelarna jag reflekterade över bakom ratten.


  • Köer ökar stressnivån snabbt och effektivt i kroppen. Blodet börjar pumpa och pulsen stiger avsevärt, man kryddar det hela med en lagom dos road-rage och anländer till jobbet mer vaken än sällan skådat en måndagsmorgon.

  • Man kan dra upp musiken och tack vare dämpande motorljud och stängda dörrar ta ton och sjunga ut på riktigt. Ska jag nämna två favoritögonblick är nog det första när "In the end" kom på. Den ligger perfekt för mitt tonläge när jag får sjunga den ostört. Det andra måste vara att shakea höfterna till "Waka Waka" strax innan påfarten till 275.

  • Den förnämsta av fördelarna är kanske ändå att man blir nästan tacksam att man åker kollektivt dagligdags efter att ha startat dagen på Essinge-leden. Jag sa nästan!

Sjung ut ni också kära läsare! Det rekommenderas en grå måndagsmorgon som denna.






Av Gunilla Olsson - 23 maj 2011 08:15

En lunch i förra veckan ägnades åt den till synes outröttliga diskussionen norr eller söder om Stockholm. Det finns ingen i Stockholm som inte har en åsikt och inte känner sig absolut mer hemma på endera sidan.


Lunchen avslutades och vi kom ut på trottaren och upptäckte att solen hade tittat fram under tiden.  Tacksamma på det sättet som enbart svenskar kan bli över 5min sol började det tävlas i superlativ till solens och årstidens hyllningar.


Jag var tvungen att inflika att den verkliga diskussionen borde knappast vara norr eller söder om Stockholm utan snarare norra eller södra halvklotet. Där kan vi väl vara eniga att vi är alla förlorare.

Av Gunilla Olsson - 21 maj 2011 14:55

Det räcker med några timmar i skogen för att min kropp ska bli tydligt märkt av dess största beundrare.


Ingen skapelse på denna jord uppskattar mig så till den grad som myggen gör. De kan bara inte få nog av mig. De få gånger jag sätter fot till skogs tror jag de per automatik utlyser till nationell helgdag och sen firar med pompa och ståt i decennier framåt.


Ni vet alla dessa olika uppfinningar som ska locka dem till sig och bort från människor. Jag är en levande variant på en sådan. De människor som likt mygg trivs i mitt sällskap behöver sällan bli stungna då deras b-blod knappast kan locka en myggas törst som mitt oemotståndliga. 


Jag önskar jag kunde säga att beundran var ömsesidig och att jag om inte jag nu kunde falla för deras utseende åtminstone kunde gilla deras personlighet eller karaktärsdrag. Jag beklagar att erkänna att så är inte tillnärmelsevis fallet. 


Jag avskyr de små kräken med en intensiv hetta och årets säsong verkar inte komma att förändra det. 

Av Gunilla Olsson - 20 maj 2011 23:00

Nu sällar sig Alexandra Pascalidou till den stackars skara människor som refererar till Stockholm som ”Nordens Venedig”.


Det är omöjligt att inte tycka synd om dessa människor. De har alldeles uppenbart aldrig haft det stora nöjet att besöka staden full av gondoler, kanaler, gränder och smyckade broar.


Jag har bara varit i Venedig en gång, i november dessutom. Det var fortfarande vacker höst med behaglig temperatur samtidigt som det var rätt tomt på turister. Staden var magisk, särskilt för någon som är så förtjust i vatten som jag är.


Stockholm har jag bott i snart 13 år. Tycker det är en fantastisk kunglig huvudstad vi har. Särskilt så här års. Visst finns här vatten dessutom. Mälaren och Östersjön möts och skapar utsikter samt ger vår stad karaktär.


Men att det finns vatten i en stad kan väl knappast räcka för att dra parallellen när vattnet inte alls närvarar på samma sätt och resten av staden är totalt olik. Annars borde väl Örebro, Paris, Jönköping osv också kunna liknas och jämföras. Finns vatten i de städerna med serru.


Uppsala med sin domkyrka är verkligen Nordens Rom, Visby är Sveriges Kina med sin Stadsmur och varför åka till Taj Mahal när vi har Brahehus?


Skärp till dig nu Alexandra. Du får gärna hylla vår huvudstad men besinna dig och möjligtvis köp en biljett till Venedig så kanske du kan hylla Stockholms unikhet utan att göra fåniga paralleller helt utan verklighetsförankring.

Av Gunilla Olsson - 20 maj 2011 10:30

Jag vet att jag höll aningen mer i plånboken i våras med tanke på att jag skulle till USA. Jag strosade sällan i butiker och uppdaterade inte min garderob utan körde på med höstens outfits. Det kändes ansvarsfullt och nödvändigt.


Inte hade jag någon aning om att det skulle orsaka sådant lidande och ge sådant utslag. Nu rapporteras det att butikerna sitter med fulla lager och minskad klädförsäljning med 3,7%.


Jag vet inte vad jag kan säga mer än FÖRLÅT! Det känns hemskt att jag bidragit till att ni nu behöver rea hela försommaren för att få snurr på lagret. Jag är ledsen för de bekymmer detta beteende medfört.


Ni kära läsare kan väl hjälpa till att tömma butikerna nu när de slår upp portarna och drar ner priserna. Kanske bör ni dessutom sända mig en tacksamhetstanke för de fynd ni lyckas göra. Den enes död den andres bröd.

Av Gunilla Olsson - 20 maj 2011 10:24

När jag läste PR så talades det lyriskt om den genialiska bilhandlare som började att skriva ”köpt” istället för ”såld” på de bilar som redan fått en lycklig ägare.


Vilket innovativt tänkande ett utbytt ord kan komma att representera. Det visar på ett tydligt kundperspektiv och tänk som relativt snabbt blev  en välanvänd praxis.


Under veckans seminarie i riksdagen använde sig en av föreläsarna av samma tänk då hon föreslog att man slutade att säga ”skaffa barn” och istället refererade till att ”få barn”. Hon menade på att ordet ”skaffa” på något vis gav en rätt att komma med en kravlista. Man har då en färdig föreställning om hur och vem ens barn ska vara i likhet med när man ”skaffar” lägenhet eller bil för den delen.  Det skapar i vissa fall orimliga förväntningar och framförallt blir det svårare att hantera funktionshinder eller andra oförutsedda komplikationer.


Jag köper bägge dessa resonemang rätt av. Ord har makt och helt klart styr de hur vi uppfattar och tänker kring saker och ting.


Nu tar bussarna efter.  Igår slapp jag se en buss åka förbi med det negativa ”Ej i trafik”. Istället stod det mycket mer positivt laddade ”Klar för trafik”. 


Om det gjorde någon skillnad för mig som stod kvar förbiåkt att den var redo för andra lyckliga passagerare? Tveksamt, mycket tveksamt. Men jag applåderar försöket!

Av Gunilla Olsson - 20 maj 2011 08:14

Döm av min förvåning när man igår i Gomorron Sverige samtalade med författare (Svante Ekberg, David Rune och Daniel Kouthoofd) som i dagarna ger ut en bok om olika kommunslogans runt om.


Helt klart ett kul initiativ av killarna. Rolig idé att börja fundera på dessa slogans ursprung och historia. Det är bara att gratulera och lyckönska dem.


Ska jag säga något negativt så är det ju lite trist att de inte alls ger mig och mina läsare cred i en sådan intervju.


Det är ingen stor grej men det tåls ändå att sägas och är lite synd att det inte kommit till ytan. Vilket sammanträffande att boken kommer först efter att man på den mycket populära bloggen "Gnilschen Betraktar" nyligen haft ett omdiskuterat inlägg om Enköping- Sveriges närmaste stad.


Men vad ska man säga. Man kan inte vara först på bollen jämt. Bättre lycka nästa gång grabbar! No hard feelings! Välkomna in nästa gång ni behöver inspiration!

Av Gunilla Olsson - 19 maj 2011 15:32

Det anses väl generellt att någon är på gott humör när de visslar. Tarrantino lyckades förändra detta något när han i Kill Bill genomgående använde sig av en vissling som föraning till mord.


När kollegan nyss gick förbi och visslade den bekanta melodin förstod jag omgående att en kund är i trubbel. Honom hade jag inte velat vara nu.


Däremot längtar jag plötsligt efter att se Kill Bill igen. Skynda på med 3an nu Tarrantino!


Skapa flashcards