Alla inlägg under juni 2011

Av Gunilla Olsson - 28 juni 2011 12:02


Efter en artikel om att Iran ska skicka en apa upp i rymden urartade diskussionen aningen i Aftonbladets kommentatorsfält och kom att handla om djurrätt i största allmänhet.


Det här inlägget skrattade jag gott åt. Det är humor på alla sätt och vis.


Först att han slänger sig med vegansk terminologi, "vegan av femte graden" Jag har desperat googlat efter en uppställning av de olika graderna utan att lyckas.


Sen att han inte äter något som avger en skugga. Beror inte det helt på var belysningen kommer ifrån. Kan inte allt ätbart avge en skugga? Fallfrukt ger väl skugga när solen står lågt? Potatis växer ju under marken så det kanske går bra, men när man grävt upp den kan ju även den avge skugga.


Är det fritt fram att äta allt när det är mörkt och inget skuggar alls?


Man måste ändå ge de goda veganerna stilpoäng för kreativitet.    

Av Gunilla Olsson - 28 juni 2011 08:28

Jag måste gå upp- Nej jag kan vakna till sena ringningen idag- Jag måste tvätta håret- Nej det går nog att rädda med torrschampo- Det ser inte klokt ut- Men det funkar med en hästsvans- Jag måste raka benen- Nej jag får ta långbyxor- Det kommer bli på tok för varmt- Men jag kan nog komma undan en dag till- Nej det funkar verkligen inte- Jag måste raka trots allt- Hästsvansen ser för tråkig ut- Kanske att jag ser piggare ut bara jag får lite smink på mig- Nej det räckte inte- Håret måste tvättas trots allt.


Hade jag gått upp när klockan ringde hade jag sluppit använda större delen av dagens tankeverksamhet på trivialiteter i absurdum denna morgon.


Att jag bara blev 10min sen till morgonmötet med nytvättat hår och nyrakade ben och ett sminkat ansikte är ett under.


Av Gunilla Olsson - 27 juni 2011 12:26

Midsommarafton avslutades med ett kort men intensivt nattdopp i Axamosjön. När vi tog språnget ut från bryggan och klöv ytan var min första tanke hur bekant känslan var.


Jag kan inte räkna alla de gånger jag hoppat från den bryggan. Det var många år sen sist men vattnet kändes, smakade och smekte på precis samma sätt.


Jag försökte återge scenariot för lillasyster U. Hon tog det inte riktigt på allvar. Jag försökte förklara precis hur bekant det var genom att påstå att om någon skulle flyga mig i helikopter med ögonbindel och sen dumpa mig från den bryggan hade jag med 100% säkerhet vetat att det var just i Axamo jag blev dumpad.


Resultatet blev att lillasyster U skrattade så att hon grät och väckte lill-prinsen när hon genom hånskrattet frustade fram att jag alltid överdriver.


Jag vill påstå att jag har rätt även om metoden måhända är aningen extrem.


Här kommer dagens utmaning kära läsare. Hitta en helikopterpilot som flyger runt mig med ögonbindel och dumpar mig i Axamo och 4 valfria sjöar. Jag lovar att jag kan urskilja Axamo utan problem.

Av Gunilla Olsson - 27 juni 2011 09:00

Jag kommer på mig själv med att ha blivit relativt bortskämd under mina år i Stockholm. Jag har börjat förvänta mig att saker ska finnas tillgängliga och fungera på samma sätt som i storstaden även när jag är "ute i landet".


Jag antar att det är naturligt. Jag upplevde detsamma när jag kom hem från New York. Plötsligt förstod jag inte hur jag skulle leva mitt liv i en stad där jag inte kunde gå och handla mat 03:27 på natten om jag behövde pluggpaus just då. På något vis vande jag ju mig av med det tillslut och nu klarar att genomföra matinköp under butikernas öppettider även om jag anser de vara väl snålt tilltagna.


Jag blev i helgen påmind igen när jag på besök i Nyköpings ICA-Maxi mest upplevde butiken som en ICA-nära butik. Mitt hjärta ömkade över Nyköpingsbornas begränsade tillgång till utbud.


Med detta sagt måste jag dock påstå att det finns en sak vi lever i total avsaknad av i Stockholm. Där utbudet är så under all kritik att det knappt kan anses existera. Ja stundtals kan jag inte beskriva det med ett annat ord än misär. Prdukten jag talar om är naturligtvis pizza. Det går inte att äta en vettig pizza i Stockholm och framförallt finns inte en duglig kebabpizza.


  


Så ska en sådan se ut. Det är ett måste när jag eller någon annan i familjen besöker vår gamla hemstad Jönköping att äta en sådan.


Igår levererades till och med en kebabpizza och en kebabrulle hem till de yngre syskon. Förstår ni desperationen som råder i huvudstaden när man frivilligt hellre äter en pizza som färdats 4h i bil än nöjer sig med lokala alternativ?


Mänskligheten har lyckats med månlandningar men det kvarstår att lära Stockholms pizzabagare att kött är godare hackat än malet och pressat och att deras blaskiga röda och vita sås blir godare om de blandar dem från början.  





Av Gunilla Olsson - 24 juni 2011 09:30

Ha en härlig Midsommar kära läsare. Jag åker till Jönköping om några timmar på snabbvisit. Där väntar sill, jordgubbar, vänner och annat som hör midsommar till.


Jag hoppas ni har hänsyn för att jag då jag lämnar storstaden inte kan styra över uppkoppling osv. Ni vet hur det är ute i landet, det krävs så långa kablar dit.


Vi får se när vi hörs helt enkelt!

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2011 09:21

Jag har en ganska bra känsla för tid. Kan uppskatta tidsåtgång, och är ständigt medveten om tiden. Helt enkelt inte en person som glömmer tid och rum.


Påtagligast är det på morgonen då jag slår upp ögonen precis innan klockan ringer så gott som dagligdags. Oftast en  bra egenskap. Jag är inte alltid pigg men jag kommer åtminstone alltid upp när jag ska.


Problemet är en ledig vardag. Jag mindes att stänga av det förinställda larmet på mobilen igår men jag glömde att säga till den inbyggda att jag var ledig och då larmar den.


Mycket riktigt vaknade jag av att den larmade 05:59. Jag blev smått irriterad på mig själv. Vet ju att jag måste säga till mig själv en tid om det inte ska slå fel.


Som tur är händer det att jag trötta morgnar förlitar mig på snooze och torrschampo så jag somnade om till 6:29. Det är exakt en minut innan reservlarmet på mobilen vanligtvis går av en sådan morgon.


Kunde inte ens bli irriterad, det var bara att skratta åt eländet. Pålitlig är den ju åtminstone och Midsommar ska man tydligen inte sova bort. 


Av Gunilla Olsson - 23 juni 2011 12:50

Jag tittar ut genom fönstret och bestämmer mig för att inte packa mycket mer än mysbyxor i midsommarens weekend-väska.


Ska det se ut så här i helgen kommer jag inte röra mig utanför dörren bara så att ni vet.


Jag har en komplicerad relation till midsommar, får kanske återkomma till den men för tillfället ska jag jobba några timmar till och låta bli att råka snegla bort mot fönstret.

Av Gunilla Olsson - 23 juni 2011 08:02

Få band klarar att fylla en stadio. De som gör det är jättar som U2, Bruce Springsteen och dess gelikar. De som redan för 20år sen kunde fylla samma stadio.


Det var riktigt häftigt att igår se Foo Fighter göra det med bravur. Vilken grymt härlig konsertkväll med ett av de tightaste banden jag någonsin sett. Ni som varit på en liknande konsert vet att det inte går att beskriva, det måste upplevas. Dave Grohl måste upplevas.


Inte ens trafikverket och turistnäringen kunde förstöra vårt goda humör trots stora gemensamma ansträngningar. Det är hedervärt att trafikverket, i ett försök att stötta turistnäringen, ställer upp med att stänga av varenda tunnel, led, gränd och passage ut från stan.


Ett tag trodde jag mycket riktigt att ta in på hotell skulle visa sig vara enda alternativet men svåger C lyckades hitta en springa och tränga oss igenom söderut.  


Tänk er denna live!





Skapa flashcards