Alla inlägg under juni 2011

Av Gunilla Olsson - 9 juni 2011 08:06

Alla tecken pekar på sommar. Det är 25 grader ute, solen gassar, det står juni i almanackan, studenter skrålar på stans gator och torg och parker svämmar över med glassätande soldyrkare. Ja det känns som sommar på alla sätt och vis.


Ändå är det något som inte stämmer. Jag önskar jag kunde låta bli att lägga märke till det. Att jag helt kunde ignorera och gå upp i sommaren fullt ut. Men av någon outgrundlig anledning slänger jag fortfarande ett öga på artiklar likt denna.



Och av någon outgrundlig anledning finns det fortfarande artiklar likt denna att läsa! Det är skrattretande NHL. Ni borde skämmas som inte låter oss ha sommaren ifred utan minsta påminnelse om snö och is!


Kan ni bara ta och vinna spektaklet nu Sedins så att jag inte patriotiskt halvhjärtat stöttar er genom några minuters läsning helt i onödan.  

Av Gunilla Olsson - 8 juni 2011 16:10

Det var så varmt att folk hade batteridrivna handfläktar och en del tömde vattenflaskor över huvudet för en korts stund svalka. Vi satt i många timmar där längs den varma väggen och väntade på att insläppet skulle börja. Det fick sin betalning först när vi sen äntligen fann oss ståendes långt fram mitt framför scenen.


Det var min första riktigt stora konsert med min livs första riktigt stora idol. Bryan Adams var i Sverige och 15 år gammal hade jag och kompisar åkt till Stockholm för att höra alla hans bästa låtar live.


Ända sen den magiska sommarkvällen har Bry haft en speciell plats i mitt hjärta. T-shirten ligger som bevis kvar i en byrålåda. Jag vet att det är precis så okreddigt det kan bli att hålla fast i en tonårs-idol-förälskelse i en mjukrockare, men så har det ändock varit.


Det senaste året eller så har besvikelserna haglat tätt. Inte för att hans nutida musik inte tilltalar mig, det kan jag leva med. Den intresserar mig överhuvudtaget inte.


Men när Andreas Carlsson får frågan vem den värsta stjärnan han jobbat med och tvingas svara efter påtryckningar så är det ändå Bryan han väljer att såga. Väldigt försiktigt men det står ändå klart att här har vi med en dryg person att göra.


Som om det inte vore nog får man sen läsa att Bryan vid 51-års ålder blivit pappa. Inte är det mig han skaffat barn med eller någon av mina kompisar som delade denna förälskelse utan med sin assistent. Varför nu? Kunde han inte förbli singel om han nu inte skulle vara med någon av oss?


Det hela känns så orättvist och ovärdigt på något sätt. Jag har en tid nu vetat att han imorgon står på Grönans scen. Denna kunskap har gnagt i mig.


Så här dagen innan tvingas jag erkänna. Jag vågar inte. Jag vill inte bli besviken igen. Det vi hade en sommarkväll 1994 på Stadion var vackert och perfekt. Vi får låta det stanna där Bry! We have to stop this thing we started!


Av Gunilla Olsson - 8 juni 2011 12:15

Vi har luktförbättrare på alla toaletter på jobbet. Jag får dessvärre erkänna att jag nödgats använda dessa vid ett fåtal tillfällen.


Nyligen bytte de doft från den allmängiltiga citrusdoften till en med doft av äpple.


Jag älskar den! Numera skäms jag inte ens för att använda den utan sprutar gärna två gånger. Den doftar som ett riktigt syrligt Granny Smith äpple.


Det enda äpplet jag riktigt njuter av är ett syrligt grönt blänkande (läs besprutat) Granny Smith. Det ska vara så syrligt att det hugger till i munnen vid första bettet.


Numera längtar jag alltid efter ett sådant när jag varit på toaletten på jobbet.


 

Av Gunilla Olsson - 8 juni 2011 08:15

Efter en första glass-dag med vidd i kjolen som visade sig resultera i vind i kjolen, vet jag nu bättre.


För att undvika att ännu en dag imitera Marilyn Monroe samtidigt som jag ska småprata med kunder och partners, har jag nu bytt till modell snäv och känner mig redo för dagen.


Och Marilyn snälla ta inte illa upp, det är bara att jag inte kan bära upp det som dig!


 

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 22:03

Vissa firar och festar innan matchen och andra efter.


Jag var glad när Medborgarplatsen vid 18 fylldes av lyckorusiga och berusade finnar. Det livade upp stan lite och var ett trevligt avbrott mot studentflaken. 



 

Känns ju så här i efterhand helt rätt att man gästfritt log åt deras upptåg. För sen kom Zlatan och då är det vår tur att fira! Firar bäst som firar sist som jag brukar säga. 

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 16:15

Sommaren gör mig avocado-sugen. Avocado och skaldjur, avocado i sallad, avocado för att göra guacamole, avocado med fetaost, avocado med skagenröra. Ja listan kan göras lång.


Ändå är det aldrig så svårt som på sommaren att hitta en duglig avocado. De i butiken lämpar sig mest för boulespel och lämnar en hel del att önska.


Det är år 2011, har vi verkligen inte kommit längre än så här? Fram med mogna avocados till folket!

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 13:15

  


Jag blir så oerhört provocerad av liknande artiklar som denna från dagens Metro. Inte för att jag på något vänster förespråkar att djur ska fara illa. Jag vet inte vilka dessa idioter är som finner ett nöje i det men för att prioriteringen är så oerhört skev.


Som lärare kan jag inte räkna alla de gånger då soc-anmälningar och polisinblandningar tagit oändlig tid pga brist på resurser för att allt som oftast resultera i ingenting. Jag kan bli upprörd att det ens finns trafikpoliser så länge folk blir mördade och våldtagna men det här tar ändå priset.


"Djurskyddspolisen kan bland annat omhänderta djur som de anser far illa, besluta om djur ska omplaceras och förbjuda olämpliga personer att äga djur."


Tills vi kan göra detsamma för alla barn i behov av liknande insatser kan jag inte tycka att det arbetet är värt en enda skattekrona.

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 09:33

De kommande dagarna ser du mig i en sådan här nära dig.


 

Frågar man brorsson N så är det en definitiv befodran. Själv är jag lite mer tveksam men kan ha det sämre än överkonsumera glass med kunder i några dagar.

Skapa flashcards