Alla inlägg under juni 2011

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 08:10

Inledde gårdagen i sol och gröngräset med en av våra yngre lintotts-medborgare och avslutade den i solen på en uteservering.


Tycker det sammanfattar den svenska sommaren och all anledning att fira rätt väl.



Av Gunilla Olsson - 5 juni 2011 13:29

För er som undrar var jag befinner mig senare idag så kommer här en ledtråd.


Av Gunilla Olsson - 5 juni 2011 09:31

Med rätt förutsättningar kan systrar känna varandra utan och innan och bli varandras bästa vänner. 


Vid middag på pizzahut med E och C härom dagen så njöt jag av att se deras enkla samspel. Utan att ord utbyttes så la E sina kanter på Cs tallrik som snabbt knaprade i sig dem.


Jag frågade E om saken och hon sa att hon inte gillade dem så värst och att C älskar dem så hon får alltid hennes.


En trivial sak att veta om någon annan helt klart men ändå öppnar det för en liten kärleksgest lik denna. 


Jag hoppas att de fortsätter att veta allt om varandras stora och små preferenser långt efter att de är 8 och 6 år gamla, och att de efter bästa förmåga försöker tillgodose dem hos varandra.


Jag har själv fyra systrar och vet vilken skatt det kan vara. 

Av Gunilla Olsson - 4 juni 2011 16:27

3. Ingen kan beskylla mig för att vara djurvän, men till och med jag kunde uppskatta att se Zorro som en kalv på grönbete, när han fick slänga sig i vattnet i jakt på en röd gummiring. 


        


2. Världens äckligaste varmkorv till trots så blev den lilla glasskiosken en snabb favorit då den stod för dagens spänningsinslag.


Ni förstår min vän A


 

bestämde sig för att hennes hund behövde lite skugga och tog på sitt vanliga manér saken i egna händer och fällde upp ett parasoll.


Ca 30 sek senare stod det klart varför de alla varit ordentligt ihopfällda. Då kom nämligen nästa vindpust och jag hann knappt få upp kameran för att säkra bildbevis av händelsen.


 

Jag var mycket nöjd med att få en bild på ena hörnet innan det sjönk för evigt.


Det visade sig vara rätt grundt dock och efter en volt i vattnet gjorde det sig synligt än en gång.


 

Vi satt kvar i godan ro och låtsades som ingenting. Ryckte medlidsamt på axlarna åt det båtfolk som trodde sig ha hittat en ledig plats att lägga till innan de upptäckte pinnen och insåg att de fick leta vidare.


Först när vi hörde de unga korvkioskansvariga killarna i förtvivlan ringa sin chef och försäkra att de visst fällt in alla parasoll ordentligt och inte hade någon aning om hur det gått till, kände vi att det var dags att röra på sig. 


1.Aquas barhäng på bryggan roade oss enormt genom att framstå som en parodisketch hämtad ur Solsidan. Kombinationen backslick, marin-inspirerade kläder och stora solglasögon togs till helt nya höjder.


Hade gärna fotobevisat det också men de verkade ta sig själva på fullt allvar och då kändes det aningen oartigt att insunera något annat. 


Av Gunilla Olsson - 4 juni 2011 11:50

Det finns mycket jag är tacksam för vad gäller min lägenhet men så här års är det tveklöst balkongen som står högst i kurs.


Några lediga dagar som man kan ägna åt en god bok med detta till utsikt är lyx.


     


Men mest uppskattar jag ändå nätterna med balkong i anslutning till sovrummet. Att sova med dörren på vid gavel, högt bortom småtjuvar, småkryp och annat pack. Jag njuter varje kväll och varje morgon samt timmarna där emellan av denna geniala planlösning.  

Av Gunilla Olsson - 3 juni 2011 10:32

Hade otaliga pyjamaspartyn som ung. Ibland mer formella sådana med ett stort gäng, syskonkakor, spel, lekar, film och allt annat som hörde till. Ibland mer informella med bästa vännerna K och A. Då med tjejsnack till långt in på nätterna och den ena dåliga filmen efter den andra.


Nog har jag tjejkompisar som fortfarande kommer hit och sover ibland men pyjamaspartyn har jag numera bara med syskonbarn. 


Igår var det E och C som kom på besök för att äta popcorn, se film och få lite egen äventyrstid. Trodde nästan jag kommit undan när klockan började bli sen men tillslut drogs pyjamasparty-spelet fram.


Meddelar gärna och glatt att den fördelen jag hade som barn och tonåring med lång räckvidd som förde mig till många segrar är intakt och tillåter mig att kamma hem segrar även idag.


Kanske är jag snäll och låter er vinna nästa gång E och C men för nu trallar jag: Segern är min, segern är min, jag har vunnit, segern är min!


 

Av Gunilla Olsson - 2 juni 2011 15:32

Om ni undrar om jag fortfarande längtar tillbaks till USA så är svaret ja. 


Men alltid lite mindre efter att ICA Ringen hjälpt mig med en quick fix.


 

Av Gunilla Olsson - 2 juni 2011 13:00

Pris: 2 cheesburgare


Tidsåtgång: 15 minuter en kvart


Smak: I'm lovin' it


 

Skapa flashcards