Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Arvegods

Av Gunilla Olsson - 21 augusti 2011 15:00

Vad glad jag blev att en av mina FB-vänner kommenterade tallriken istället för ägget när jag la upp följande bild.


 

Den stod framme på bänken eftersom den var det senaste tillskottet i min samling av samma servis. Mamma hittade äntligen en mattallrik på loppis och köpte med den hem.


Jag gissar att jag inte har många porslinsnördar till läsare och tur är väl det. Sådana ska vi nog hålla borta härifrån. Men det tåls ändå att sägas att det här är min älskade Arabia-servis. Kosmos heter den.


Den var i många år skäms-servisen hos familjen Olsson. Den stod gömd i ett skåp. Mamma och Pappa hade fått den i någon typ av förlovningspresent och aldrig riktigt tagit den till sitt hjärta.


Inget av syskonen som flyttade hemifrån innan mig ville heller ha den. Därför blev det jag som snodde med den. Önskar jag kunde säga att det var ett tecken på god smak och ett öga för potentialen i den. Jag nödgas nog erkänna att det snarare var i ren desperation dock. 


Åren gick och den där servisen växte på mig. Jag njöt av att servera te och scones på den. Började leta extra-delar och förstod först då att den var värd lite pengar och hade ett samlarvärde.


Visste inte att den slutat tillverkas 1971 när jag tvingade en stackars arbetare på Duka ringa tillverkarna i Finland och fråga om det verkligen inte fanns delar kvar på fabriken. Arbetaren skämdes mer än lovligt och jag började leta delar på tradera istället. Utökade med glöggset, äggkoppar och andra strödelar.


Jag har sett servisen på Nordiska museet i en monter och på loppisar dyker den ibland upp. Nu finns det nog några syskon som önskat att de var lika desperata som jag var och istället hade fått den med sig. Jag brukar vara generös men just den kommer jag aldrig släppa ifrån mig.


Däremot bjuder jag som sagt gärna på scones och te kära läsare. Känner ni för att fira in hösten på en Arabia servis i Johanneshov är det bara att höra av sig!


 
 
Ingen bild

Challe

22 augusti 2011 00:33

te o scones - ja tack! har lite flytt, bebisfödande och bröllop inplanerat först men hösten startar inte förrns i oktober va? ;)

Gunilla Olsson

22 augusti 2011 07:25

Du är välkommen i oktober Challe :)

 
Ingen bild

Sara P

22 augusti 2011 10:31

Härligt. Är själv på jakt efter "min" servis. Vet bara inte riktigt vilken det är. Men både jag och Andreas gillar Gustavsberg Bodega. Tillverkades bara några år på 70-talet, så den är inte helt lätt att få tag på. Oj, oj, jag är visst en sån där porslinsnörd som inte passar in i din läsarkrets. oops.

Gunilla Olsson

23 augusti 2011 09:58

Ja den tycker jag också är fin! Min är ju bara till te och frukost egentligen. Min drömservis för middag har jag fortfarande inte hittat. Där är jag nog lite mer enkel i min smak :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards