Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Nättroll beware

Av Gunilla Olsson - 30 augusti 2011 11:46

Jag välkomnar att alla våra stora dagstidningar nu väljer att ha en stramare hantering för kommentarer och läsardiskussioner. På aftonbladet ser man idag följande rubriker.


 

Runtom i stugorna finns det säkert idag troll som gråter. Jag har med skräckblandad förtjusning ibland frossat i tillräckligt många kommentarer på olika forum för att veta precis hur argumenten låter. Man gnäller om att begränsningen är odemokratisk, att det är censur och att man inte längre ens har åsiktsfrihet.


Alla dessa faller ju naturligtvis helt platt. Att vi har åsiktsfrihet betyder knappast att en privatägd tidning har någon skyldighet att förmedla denna åsikt för oss. Man får helt enkelt stå för de åsikter man har eller skapa en egen plattform att uttrycka de anonymt på.


Ska bli spännande och se vilka trollen är, eller om de helt enkelt försvinner nu när tidningarna tänder lampan.  

 
 
Ingen bild

Gabby

30 augusti 2011 13:39

Jättebra. Verkligen & jag håller med om att det behövs. Måste bara här på din plattform gnälla lite över att flera tidningar censurerar mina åsikter som jag skriver i deras öppna forum. Jag har tyckt till i t.ex abortfrågan & bara vädjat medläsarna som är så måna om unga kvinnors rätt till sitt eget liv, sin egen kropp & sitt eget liv att begrunda fostrets rätt till sitt liv, sin kropp & alla de fantastiska upplevelser som livet innebär. Jag har verkligen inte varit något nättroll - men mina åsikter har inte varit pk med redaktionens. Det tycker jag är pinsamt å deras vägnar.

Gunilla Olsson

30 augusti 2011 13:44

Nej vad som är PK och inte kan man naturligtvis tycka olika om. Vi har ju samma värdering i frågan och jag kan tycka att det borde ligga i tidningars intresse att tillåta olika åsikter vädras. Däremot vill jag fortfarande inte kalla det censur eftersom jag inte tycker att tidningar har en skyldighet att göra det. Rent principiellt stödjer jag deras rätt att själva välja vad de tillåter publiceras på deras plats. Precis som jag skulle stötta din rätt att driva en egen plattform där din åsikt får råda i ensam majestät. Men visst jag kan hålla med dig att gränsdragningen kan vara mer eller mindre lyckad såklart.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards