Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

Fru Gårman

Av Gunilla Olsson - 22 februari 2012 12:00

Jag får ta och gratulera Uppsala till att vara Sveriges rikaste kommun. Jag kan inte komma på någon annan rimlig anledning till att de ska skylta om hälften av stans övergångsställen inte bara en gång utan två då den första skylten som kom var olämpligt yppig, går att läsa om här.


Ni som kör E4an söderut vet att det vid Södertälje sitter en skylt mot E20 dit resenärer mot Göteborg hänvisas. Inte för att det är bästa, snabbaste eller säkraste vägen. Det vet väl alla som åker ofta att E4an till Jönköping och sen riksväg 40 är överlägset bättre. Förklaringen har istället alltid varit att det är för kostsamt att skylta om. Detsamma gäller vid förändring av hastighetsgränser och dylikt. Man dröjer med sådana förändringar då det är förenat med stora utgifter.


Tack och lov för Uppsala som inte har sådana bekymmer. De kan nämligen skylta om fullt dugliga skyltar mest för skojs skull, eller som ett slag i luften för jämställdhet.


Är det på fullt allvar någon som uppfattar Herr Gårman som för manlig och patriarkalisk? Som lärare lärde jag mig att välja mina fighter i klassrummet. Nedan bild kan väl inte i rimlighetens namn kännas som en seger för någon.


 


Jag vill inte på något vis kritisera Fru Gårman då hon likt Herr Gårman helt och fullt fyller sin funktion i att tydligt visa först var övergångsställe finns och sen hur man bäst nyttjar det. Jag har bara tidigare upplevt uppgiften som relativt könslös och tyckt att ordleken Herr Gårman (här går man) haft en viss torr charmig klang som berättigat valet av att han fått en mer framträdande roll och hon en mer tillbakadragen.


Sen kan det väl inte vara bara jag som undrar vad Uppsala gör om ett år då "Hen" är än mer på tapeten och de måste hitta ett sätt att få både Herr och Fru att kliva tillbaka.


Ja lika löner för lika arbete känns ju helt klart som en bagetell i jämförelse.

 
 
Ingen bild

Rebecca Lindfors

22 februari 2012 13:25

Undrar om det räknas som jämställt att kvinnan ska ha kjol/klänning på bilden? Om det ska vara totalt jämt ska det väl vara ett par byxor på kroppen, de behövde då bara rita lite utbuktningar på Herrgåmans överkropp så blir det billigt och jämlikt.

 
Ingen bild

Inge

22 februari 2012 14:21

Kvinnor har 99% av männens lön för samma arbete och den procenten beror på att kvinnor generellt löneförhandlar sämre/mindre ofta än män. Däremot är alla kvinnors totala INKOMST 84% av alla mäns totala inkomst, det beror på att kvinnor oftare väljer yrken inom offentlig sektor (låg status, låg lön) och oftare arbetar deltid än män. Alltså ingen kvinnlig "lönediskriminering" öht om någon nu trodde det (och det är lätt att tro det när dagstidningarna flänger omkring med begrepp utan att ta hänsyn till helhet eller fakta).

 
Ingen bild

Inge

22 februari 2012 14:25

Och för att kommentera skylten måste jag verkligen hålla med om att Uppsala onekligen måste vara en väldigt rik kommun, med perfekt äldreomsorg, skolmat i världsklass, noll brister i arbetsmiljön, psykvård som gör resten av landets kommuner gröna av avund, etc. För annars skulle man väl inte lägga skattepengar på sånt där himla trams, eller hur? ;)

 
Ingen bild

Judy

22 februari 2012 18:05

@Rebecca: Och dessutom måste hon vara precis lagom yppig, tydligen. Huva.
@Gunilla: Synd att de väljer bort den trevliga & väldigt pedagogiska ordleken. Dubbelsynd när det dessutom kostar. Bara feminister bakom detta, mån tro, eller gick de i lag med nån kommunfullm. som råkar äga skyltfabrik?
/Upplänning men tack&lov ej Uppsalabo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards