Alla inlägg under februari 2012

Av Gunilla Olsson - 11 februari 2012 11:06

Det är ingen hemlighet att jag inte är en stor vinterfantast. Det känns som månader av ständigt krig. Krig mot halka, krig mot kyla, krig mot väta, krig mot trötthet, krig mot mörker, krig mot förseningar och sist men inte minst, krig mot de härjade spår denna bitande kyla lämnar på våra kroppar.


En relativt ledig lördag som denna inbjuder därför till kris- och katastrofreducering i hemmaspat även kallat mitt badkar. 


Bada, skrubba, raka, peela, klippa, tvätta, balsamera, löddra, inpacka, duscha, plocka, skölja och smörja, är exempel på de verb som än så länge dominerar min dag. Fötter och händer kvarstår, verb som fila, riva, måla borde därför tillkomma.


Vilka verb är era denna dag?

Av Gunilla Olsson - 11 februari 2012 11:04

Tack för de förslag på blogg-poster som inkommit! De kommer samtliga att levereras inom en vecka. Dessutom är väl "keep em coming" ett uttryck som lämpar sig att slänga in här.

Av Gunilla Olsson - 9 februari 2012 16:07

Hade vännina H över på middag i tisdags och bjöd på barnens och kanske även min favorit, köttbullar med mos och gräddsås.


Jag trodde i många år att jag inte gillade potatismos. Det var bara för att jag aldrig smakat mitt eget. Det är ju asgott! Vill ni bjuda mig på middag och mos en dag, så kommer jag gärna om jag får göra moset.


Nu till saken. Jag fick en del köttbullesmet över som jag i all husmoderlighet tänkte ta tillvara på idag. Jag fick den brillianta ideén att ge mig på en favorit från barndomen. Ja ni vet på den tiden då jag inte gillade mos. Något vagt minne hade jag av att mamma la köttbullesmet på en smörgås och stekte hela mackapären för att sen i färdigt format kalla den för Parisare. Av någon anledning var de omöjliga att särskilja från Fattiga Riddare. Inte smakmässigt men namnmässigt då de både defacto var stekt bröd.


Visst låter det som hittepåmat? Men jag kollade med lillasyster U och hon hade kommit att tänka på dem häromdagen hon med. En snabb googlesökning berättar ju dessutom att det faktiskt finns recept och annat som gör rätten fullt legitim. Rödbetor ska tydligen hackas i smeten också tycker receptförfattarna, men de serverade mamma alltid vid sidan, och duger det åt henne duger det åt mig.


Jag kommer på mig själv att se fram emot kvällens måltid bara delvis för att den innehåller Parisare men mest för att de ska förtäras med stekt ägg som tillbehör.


Blir inte de flesta maträtter som serveras med ägg i någon form magiskt goda?

Spenatsoppa med ägghalva

Carbonara med äggula
Laxtoast med pocherat ägg

Till och med en tråkig pyttipanna blir ju tokgod med ett krämigt perfekt stekt ägg.


Vilket jättelångt inlägg för något så här totalt ointressant som mina middagsplaner. Men jag behöver komma in i skrivandet igen så jag låter bli att redigera ner det.


För er som inte orkade läsa så har jag full förståelse. Det räcker som så ofta annars, att bara titta på bilden.


 

Av Gunilla Olsson - 9 februari 2012 12:45

Om ni undrar över tystnaden så är det inte bristen på skrivuppslag. Det finns en massa att skriva och tycka till och jag skulle kunna ägna mig åt inget annat om tiden tillät mig.


Jag måste ha ett tiotal lappar likt den nedan på mitt skrivbord, med snabbt nerskrivna tankar i hopp om att överföra dem till framtida blogginlägg.



Något av ämnena som lockar er kära läsare? Ge mig ett önskeämne från ovan eller ett helt annat och jag ska se till att leverera.  

Av Gunilla Olsson - 9 februari 2012 12:22

När mackan inte hinns med och vanliga müslin är slut i "mat på jobbet"-kylarna låter jag mig själv låtsas att jag är med A och P på Kreta igen och njuter av en stor skål med yoghurt och honung innan det är sängdags.


 


Den var så svalkande och god i den sommarheta natten och blev en självklar del i det så skraliga nattutbudet i den så anspråkslösa byn i Grekland.


Tro det eller ej så smakar den bra även i det februarikalla morgonen i ett anspråkslöst industriområde i Spånga.

Skapa flashcards