Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Gröna tankar

Av Gunilla Olsson - 27 januari 2013 23:42

Lite oroväckande tendens hur nära midnatt dessa dagliga inlägg tycks publiceras. Men får jag skylla på något är det det faktum att denna utmaning tog fart i samma vända som några intensiva dagar låg framför mig.


Nu sitter jag i alla fall på ett relativt dystert hotellrum i Göteborg och längtar så smått hem till min lägenhet och tro det eller ej mina växter.


Min mamma har väldigt gröna fingrar. Jag tror att jag kan ha nämnt det på min blogg tidigare men dessvärre snålade hon på just dessa gener i skapandet av mig. Hon kan få vilken ledsen liten planta som helst att frodas och bli en del av den djungel min far hävdar att hon skymmer allt dagsljus hemma med.


Själv har jag kommit att inse att jag inte kan hålla något levande vid liv några längre stunder i mitt hem. Tur att jag inte har barn va? Trots detta kan jag inte i obotlig optimism och i drömmen om att vara en annan person än den jag är, ibland göra en nystart och införskaffa ett gäng växter.


För två veckor sen fick därför fem stackars små offer flytta in på mina fönsterbräden. Jag bad dem tidigt om ursäkt för att de fått oturen att inhandlas just av mig men lovade dem att försöka hålla dem gröna och fina i åtminstone tre veckor.


Det tog tre dagar innan jag fick utföra hjärt och lungräddning på den första. Den gick dock att återuppliva och var när jag senast såg den i torsdags vid gott mod. Däremot är det en av dem som jag misstänker kan vara en akvarieväxt som bara råkat hamna i en kruka. Alternativt lider den av typ 2 diabetes för maken till törstig krabat har jag aldrig stött på, mig själv inkluderat.


De såg trots dessa motgångar fina ut allesammans när jag övergav dem i torsdags och nu sitter jag här och oroar mig aningen för synen som kommer att möta mig när jag kommer hem på onsdag. Att vara en person som ber en granne att vattna växter är inte en tanke jag kan förlika mig med, det är illa nog att jag är en person som ens skänker dem en tanke. Jag har lämnat dem helt vind för våg och det är väl kanske inte mer än rätt om det straffar sig.


Min vän M sa idag när jag nämnde det att hon hört att växter i mångt och mycket är självmordsbenägna stackare så tydligen ska jag inte ta åt mig utan tvärtom glädja mig åt de extra dagarna jag kunde hålla dem vid liv. Jag väljer att anamma den teorin rätt av. Är man inte självförsörjande är man kanske inte så levnadssugen helt enkelt. Tänk på det nästa gång kära växter innan ni bosätter er i en kruka och låter er köpas. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards