Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Över några liter bensin?

Av Gunilla Olsson - 12 mars 2013 16:15

 



Drevet som nu rasar mot polisen efter nattens insats är både olidligt förutsägbart och tröttsamt. Det inträffade är naturligtvis otroligt tragiskt. Jag vet inget alls om de omkomna mer än att de var bensintjuvar. Jag antar att de också var söner, bröder, arbetskamrater, kompisar och alla möjliga tänkbara epitet. Det är väl ingen som önskar livet ur dem över några liter bensin. Inte ens polisen.


Vad som helt tycks glömmas dock är att det är de själva och inte polisen som utsätter sig för den risken. 


Det är lustigt med svenskar och vår övertro på staten så länge den daltar med oss och delar ut bidrag. Då är den snäll och för vårt bästa. Men den lilla funktion av staten som är satt för att också hålla ordning på oss, nämligen kallad polismyndigheten, den misstänker vi så fort vi får chansen. Så fort ett ingripande går fel så ska någon hållas ansvarig. Självklart ska den granskas och utvecklas och bli bättre och helst undvika farligheter för både sig själv och andra. Men det är fruktansvärt naivt att tro att det aldrig ska gå fel med tanke på de situationer som ofta råder under ingripanden. Finns en anledning till att polisen är där.


I det inträffade fallet tycker man att polisen ska tänka sig konsekvensen av att tjuvarna helt struntar i konsekvenserna av att köra igenom en vägspärr och därmed riskerar livet hellre än att bli tagen med några liter stulen bensin.


Ja om hela det konsekvenstänkande läggs på polisen har man ju helt tagit bort ansvaret från tjuvarna. De ska inte behöva tänka på att om de stjäl kanske de jagas av en polis. De ska inte heller behöva tänka på vad som kan hända om man i en flykt kör igenom en spärr till en avstängd bro som kanske står öppen med iskallt vatten under sig. Nej de kan utsätta sig för varje risk i världen och när det skiter sig så är det inte bara polisens ansvar utan även deras fel. 


Det är en rutten människosyn i vårt ack så solidariska samhället som ligger till grund när man inte tror människor kapabla till att förstå handling och konsekvens. Staten och i detta fall polisen ska stå för hela den varan medans vi stackars omedvetna offer till medborgare inte förväntas veta bättre. Jag underskattar inte tjuvarna, jag tror de valde risken, med förödande och tragiskt resultat.


Det finns så mycket jag älskar med detta land och jag ska försöka skriva om det vid annat tillfälle, men det finns vissa aspekter som inte mindre än äcklar mig också. Betänk tex att det fulaste man i Sverige kan vara är att vara skattesmitare. Ja Ingvar Kamprad kan räkna med några löp om året på temat. Inte för att han gör något olagligt utan för att han optimerar sin vinst utifrån rådande regelverk. Ja det ska han skämmas för, staten kan och borde alltid få mer. 


Däremot skrivs snyfthistoria på snyfthistoria om Annika Östberg som fick sitt sagoslut och fick återvända hem till Sverige en hjältinna. Sommarprat och turné med framträdande om hennes fruktansvärda öde och tid i Amerikanskt fängelse. Ni förstår den stackars flickan var inblandad i att mörda en polis och de stora stygga Amerikanerna tycker inte att man får göra det i deras land ostraffat. Det är inte klokt vad elakt.


Jag antar att även de Amerikanska poliserna borde i svenska ögon ha gjort en bättre konsekvensanalys och låtit henne och hennes pojkvän hålla på med väpnade rån ifred för att vara säker på att ingen blev skadad. Inte kan väl Annika hållas ansvarig för att polisen dog. Nej dör han får han tydligen skylla sig själv och hon ska omhuldas. Hade istället hon dött i ingripandet kan vi nog förutsätta att det hade varit hans fel och GW hade rasat över polisens inkompetens. 


Det är ett under att någon överhuvudtaget väljer det otacksamma yrket polis. All heder åt er! Mina tankar går till familjen till den polis som igår fick sätta livet till i en tragisk olycka i tjänsten. Det är dagens verkligt tragiska nyhet. Den och att några bensintjuvar var dumma nog att inte förstå att det inte är värt att sätta livet till för några liter bensin. 







 
 
Ingen bild

Heidi

12 mars 2013 19:24

Du har så rätt! Bra skrivet.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:45

Tack!

 
Ingen bild

Nära vän t familjen

13 mars 2013 00:20

Tror inte de hann se vägbommarna... I 160 km/h och med polisen hack i häl så small det bara... Och de var mer än bensintjuvar dessa två unga pojkar... <3 D O och R J

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:45

Jag förstår att de var mer än bensintjuvar precis som jag skriver och jag beklagar uppriktigt er förlust. Försöker inte på något sätt förminska den. Jag håller bara inte med om att skuldbördan bör ligga på polisen.

Vad gäller det faktum att de låg i 160 så är det väl rätt uppenbart att de redan där och då utsätter sig själva och andra för risker. Sen är det typ omöjligt att inte se bommar och en broöppning såvida man inte är blind och då borde man inte sitta bakom en ratt. De hann ju se och dessutom byta fil för att passera bilen som stod stilla vid bommen så jag har svårt att tro annat än att man gjorde en chansning, med tragiska följder.

Hur man än vänder och vrider på det så hade de när som helst bara kunnat stanna bilen. Varför de inte gjorde det är svårt att spekulera i.

 
Ingen bild

Adrian

13 mars 2013 00:21

Oerhört bra skrivet! Du sammanfattar "medelsvenssons" tankar läskigt bra:)

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:40

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Brun

13 mars 2013 00:34

Årets bästa blogginlägg. Tack för en vettig röst mitt i allt detta daltande...

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:40

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Gafys

13 mars 2013 00:41

Här är en av "bensintjuvarna" http://www.facebook.com/pages/Till-minne-av-Dennis-Olsson/459990777403389?ref=ts&fref=ts

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:39

Jag beklagar er förlust och hoppas att du förstår att jag inte överhuvudtaget försöker förminska den. Inte det min text handlar om.

 
Ingen bild

Magnus

13 mars 2013 07:00

Givetvis är det enormt tragiskt det som skedde och man lider som förälder med dem. Att mista sina barn är det värsta som finns.
Men, att ge polisen skulden för detta är anser jag vara fel.
Man har alltid ett val och väljer man att stjäla bensin, att begå en gärning som är brottsling och att sen fortsätta på denna bana och inte hejda sig... då blir det konsekvenser. Tyvärr i detta fallet så blev det den värsta av dem alla.
Varför kunde i stället grabbarna inte bara stannat och tagit den raka och mest ärliga konsekvensen istället? Nej.. allt är bara tragiskt i detta, men att ge dem som försöker upprätthålla lagen så gott det går skulden för att en brottslig handling gick fullständigt snett är inte rätt. Tror nog poliserna är tillräckligt skakade av detta. Må pojkarna hitta frid och få vila tryggt och jag önskar verkligen alla berörda av detta ro i hjärta och själ i denna svåra stund..

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:38

Tack ska du ha! Jag tror som du att polisen är skakade nog efter ett sådant pass på jobbet. Det hela hade kunnat slutat helt annorlunda om de bara stannat bilen. Svårare än så var det inte.

 
Ingen bild

Brasse

13 mars 2013 07:44

"Hann inte se bommarna"? Har ni sett hur platsen ser ut? Raksträcka med ett par stora bommar. Ordentliga varningsljus som blinkar rött/fast rött sken som syns flera hundra meter innan. Efter bommarna är det ca 100m innan kanten. Finns inte en chans att det missat varningarna långt innan. Vad hade hänt om bron varit öppen av annan anledning (vilket den är flera gånger om dagen), vems "fel" hade det varit då? Givetvis en väldigt tragisk olycka samtidigt som väldigt dum.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:35

Tragiskt och dumt. Instämmer helt!

 
Ingen bild

Roberto

13 mars 2013 07:51

Jag kan bara instämma med dig helt och hållet, jag är mäkta less på att media alltid målar ut dessa brottslingar till offer när det är dom själva som utsätter andra och sig själv i fara.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:34

Tack ska du ha! Skönt att det finns fler som tröttnar!

 
Ingen bild

Jesper Koch

13 mars 2013 07:58

Så oerhört bra skrivet. Du satte ord på mina tankar.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:34

Tack!

 
Ingen bild

Linda

13 mars 2013 08:59

otroligt bra skrivet.. man börjar tröttna på allt detta daltande med brottslingar.. dem vet mycket väl va dem gör o utsätter dem som faktiskt är oskyldiga för fara...

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:33

Tack ska du ha!

 
Ingen bild

Eleanor

13 mars 2013 09:13

"Tror inte de hann se vägbommarna... I 160 km/h och med polisen hack i häl så small det bara..." Allvarligt! Detta är givetvis otroligt tragiskt men var finns deras eget ansvar

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:32

Ja det är frågan man måste ställa sig!

 
Ingen bild

Pawn

13 mars 2013 09:14

ALLA på min arbetsplats resonerar precis som bloggaren. Något är väldigt ruttet i detta land.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:33

Tack och hälsa dina kollegor detsamma :)

 
Ingen bild

Eleanor

13 mars 2013 09:16

!!?? Tänk om de i den farten kört på någon oskyldig!! Och detta för några liter bensin? Vem hade haft ansvaret då? Polisen som jagade dem?

 
Ingen bild

Henke

13 mars 2013 09:22

Välformulerad artikel.
Sanslös tragik för anhöriga. Mina tankar går till dem.

Det jag dock inte förstår är hur det blir polisens fel? På vilket sätt går ansvaret över på dem?

Om man ska förlita sig på behovs och proportionalitetsprincipen så är det egentligen bara mord som tillåter polisen att jaga busarna. Grov misshandel där offret får sitta i rullstol resten av livet, grovt rån som ger livslång posttraumatisk stress för bankpersonal, etc. Var dras gränsen? I inget fall ovan står en död gärningsman i proportion till brottet! Så när ska polisen jaga efter?

Mitt förslag är att man inte begår brott, PUNKT! Inget annat, begå bara inga brott. För om man låter bli att begå brott så kommer inte polisen jaga dig. O skulle de jaga dig ändå så, för guds skull, STANNA. Kör inte igenom vägspärrar eller annat stort hinder.

Mitt i allt elände kan jag inte hjälpa att ställa mig frågan vad mer dessa killar hade i bilen o i sina kroppar. Avsevärt mycket mer än några liter stulen bensin, skulle jag tro. Inte fan utsätter man väl sig själv OCH ANDRA, för så stora risker annars?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:31

Tack ska du ha! Och jag tror du har rätt, måste handlat om mer än bensin...

 
Ingen bild

Alexandra

13 mars 2013 09:42

Bra skrivit. Tragiskt att 2 unga killar dog. Men ännu mer tragiskt är att polisen hela tiden ska få skulden för deras död. Ska inte poliser våga göra sitt jobb längre? För om man inte ska våga jaga buset vad har vi då polisen för? Ska vi ha anarki istället,hade det varit bättre? Tänker folket någonsin på poliserna som är beredda att offra sina liv varje dag för att göra vårt samhälle säkrare. Man blir ju mörkrädd för hur vissa resornerar.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:30

Tack ska du ha!

 
Ingen bild

Fred

13 mars 2013 09:46

Bra skrivet

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:29

Tack!

 
Ingen bild

Johan

13 mars 2013 10:39

Det syns lång väg att du säkert är en o säker polis!
Jag tycker de är helt rätt att dom ska ställas in förrätta ang detta. Dom begick ett tjänstefel här. Varför ska inte dom straffas som alla andra människor gör om dom begår tjänstefel?
Detta är inte första livet som ligger i polisens händer, och jag hoppas verkligen att dom känner sig väldigt nöjda o tuffa i sina uniformer nu. Sen Ingmar Kamprad är en av dom som betalar mest skatt i Sverige idag.
Han har byggt upp något väldigt stort så låt han tjäna sina pengar i stället för att sitta och vara avundsjuk o klanka ner på lyckade människor!
Svenska polisen är ett rent skämt i mina ögon.
MVH Johan

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:28

Jag är ingen polis tackar som frågar. Du hittar mig och mitt yrke på linkedin eller är välkommen att följa bloggen bakåt i tiden om du inte tror mig. Skulle vara en långt gången bluff om jag levde ett hemligt liv som polis för att en dag kunna skriva detta inlägg :)

Sen undrar jag om du alls förstår vad jag skriver. Jag tyckte ju tvärtemot vad du påstår att Ingvar Kamprad borde lämnas ifred och att ifrågsättandet av honom är märkligt när vi istället hyllar polismördare. Jag använde en viss ton ironi men tror att det framgår rätt tydligt i min text ändå.

Sen kunde du inte ha mer fel i ditt påstående att polisen aldrig får stå till svars. Ingen anklagas nog för tjänstefel så ofta som poliser.

 
Ingen bild

Chrille

13 mars 2013 10:47

Hur hade du tänkt att polisen skulle hanterat situationen?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:25

Jag var inte där så jag säger inte att jag sitter på facit. Jag säger bara att jag inte tycker att man kan dra slutsatsen att de agerat fel. Framförallt tycker jag att det är förövarna som skapar situationen inte polisen.

 
Ingen bild

Henke

13 mars 2013 10:48

Hej Johan.

Har du tid o möjlighet så utveckla gärna. På vilket sätt är svensk polis ett skämt? Iom att de flesta ärliga människor ser polisen som en trygghet i samhället så är det intressant när en ärlig kille som du säkert är har en ganska extrem åsikt om landets 20 000 poliser.

 
Ingen bild

Andreas

13 mars 2013 10:54

Sverige är såå fint!
Här behöver man (kriminella) aldrig ta ansvar för sina egna handlingar...
Man kommer alltid undan med att skylla på olika myndigheter, oftast polisen. Tror nog att den hårt arbetande egenföretagaren som dom "stackars" tjuvarna stal för är nöjd med att polisen försökte gripa de skyldiga..
Önskar inte livet ur någon.
Men "Själv göra! Själv ha!"

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:23

Ja det är något väldigt märkligt med detta vårat land.

 
Ingen bild

Thomas

13 mars 2013 10:55

Johan det är du som är ett skämt. Vet du ens vad tjänstefel är och vad som krävs för att uppfylla rekvisiten för tjänstefel?

 
Ingen bild

?

13 mars 2013 11:02

Så Johan anser alltså att man ska låta brottslingar härja hur man vill i samhället och att vi helt och hållet borde avskaffa polisen och leva i ett lagfritt samhälle där man inte längre behöver ta ansvar för sina handlingar. Det är fruktansvärt tragiskt att det slutat som det gjort men det var dom som valde att stjäla bensinen, det va dom som valde att fortsätta köra trotts att polisen följer efter med blåljus. Dom fortsatte också rakt igenom avspärrningen där det finns bommar och varningsljus som man inte missar. Men det är säkert som du säger, polisen är ett skämt för att dom faktiskt försöker skydda samhället från dom som inte kan följa reglerna.

 
Ingen bild

Johan

13 mars 2013 11:26

Men detta är tydligen ett forum med massa poliser!
Jag försvarar verkligen inte dom.
Dom får skylla sig själva, men jag tycker även att poliserna gjorde fel! Det är min åsikt.
Visst gör dom bra saker med, men det ska jämt va så synd om poliser som råkar ut för något.
Har jag sagt att vi ska göra samhället laglöst eller?
Thomas ta en munk och drick lite kaffe och ta en cyklist utan lyse i stället. Men det är väll så att POLISER aldrig kan göra fel.
Dom måste ju vara någon form av superhjältar.




Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:21

Så du tycker man ska jaga cyklister utan lyse men inte bensintjuvar? Vad är din poäng? Att poliser aldrig får kritiseras är ju inget annat än skitsnack. Det är ju tvärtom alltid fritt fram att kritisera poliser.

 
Ingen bild

xx

13 mars 2013 11:28

Det kanske var mer än ett par liter bränsle dessa pojkar har på sitt samvete? Sverige är fritt och alla får ha sina åsikter och uppfattningar men man kanske ska all fakta först. Media är duktiga på att skaffa syndabockar och många köper allt som sägs och skrivs med hull och hår utan eftertanke. De flesta har någon gång läst något i tidningen och blivit förbannade över att det står fel. Vf skulle då allt annat vara rätt?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:19

Jag tror du har rätt. Vore märkligt om det inte fanns mer till storyn.

 
Ingen bild

Sara

13 mars 2013 11:32

Kunde inte hålla med mer. Så sjukt trött på all kritik som ni poliser får utstå. Naturligtvis finns det de som inte sköter sitt jobb precis som inom alla yrkeskategorier men majoriteten gör ett otroligt bra jobb, dessutom till en minimal lön mig veterligen.
Till syvende och sist är det ju ändå ett val att begå ett brott oavsett stort eller litet.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:18

Tack!

 
Ingen bild

xx

13 mars 2013 11:34

*Hade. Ursäkta men nu behöver ingen kommentera det.

 
Ingen bild

Erik

13 mars 2013 12:19

med de åsikter som finns hos vissa (de som beskyller polisen) så undrar jag, om någon begår ett brott och sedan smiter från platsen i ett fordon, ska då polisen inte följa de skyldiga utan bara låta dem åka iväg för att de som smiter eventuellt kan råka ut för en olycka?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:17

Ja poliser ska tydligen kunna förutse allt. De ska nämligen också veta om personerna kommer orsaka en olycka för andra, för om då polisen inte ingripit kommer de nämligen få skit för det också.

 
Ingen bild

Erik..igen

13 mars 2013 12:22

nu var det en bro som stoppade smitarna, men säg att de redan innan hade fått sladd för att det var halt, kört in i ett träd och kanske dött den vägen, jag garanterat att polisen skulle fått skit för det med, för att dom "hetsat, jagat, blablabla". oavsett vad polisen gör, så gör dom tydligen fel. så säkrast för alla måste ju vara att polisen inte följer efter kriminella som framför ett fordon

 
Ingen bild

Tove

13 mars 2013 12:47

Var finns egenansvaret någonstans??? Eller ska vi vaddera hela världen i något rosa ulligt???

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:15

Precis!

 
Ingen bild

Johan

13 mars 2013 13:17

Utmärkt formulerat. Du satte ord på tankar jag ruvat på väldigt länge!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:13

Tack ska du ha Johan!

 
Ingen bild

Nicke

13 mars 2013 13:17

Försvara polisen bäst ni vill, men i dessa fall kan det inte vara annat än polisens fel det som hände! Kommer ni ihåg i somras när motorcykeln gick ner i tunneln och krascha med bommen? Även där borde polisen stå till svars för det inträffade. Visst man gör ett val när man smiter men att hetsa/jaga ihjäl människor???? Nu som försvarar polisens beteende i dessa fall, tänk så här om dessa killar mött nån anhörig till er och kolliderat med dom hade det vart värt dina anhörigas liv för en bensin smitning lr fortkörning? Tänk till nu polisen märker rätt fort om bilisten tänker stanna lr inte! Och vid ett brott som detta är det värt liv? Skyldiga lr oskyldigas liv???? Jag vet då iaf att jag hade inte velat förlora min familj pga att polisen jagar nån som brutit mot hastighet lr stulit bensin för x antal hundralappar!

/Niklas

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:12

Så vad menar du är polisens alternativ? Att aldrig försöka få någon att stanna för att de kan bli stressade? Gäller detsamma rattfyllerister? Jag ser det precis tvärtom, det är om polisen inte ingriper som oskyldiga är mest utsatta för risk. Vem vet hur deras "joyride" slutat annars.

 
Ingen bild

M

13 mars 2013 13:31

@Nicke Tänk om polisen hade låtit bron vara öppen och smitarna 100 m efter bron kört på en oskyldig människa?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:10

Precis!

 
Ingen bild

Jörgen

13 mars 2013 13:32

Riktigt bra skrivet :-)

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:09

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Marcus

13 mars 2013 13:53

Helt otroligt korkade människor som kan lägga skuld på polisen.... Hur kan vissa tycka polisen inte ska jaga dem som gjort fel... Då är de ju bara för brottslingar att köra iväg i hög fart så blir man fri..
Antar att personerna som omkom hade körkort, och när jag tog mitt så betyder rött ljus och en bom framför att de är lämpligt att börja bromsa o stanna.
De är aldrig ok att begå brott och ska man klandra polisen för att dem gör sitt jobb så kan vi ju lägga ner hela rättsystemet..
Så hoppas alla polis hatare behöver polisen någon gång så dem kanske kan ändra uppfattning.
Bättre att polisen tar efter från amerikanska polisen innan brottsligheten får härja fritt. Tror inte dem blir anklagade varje gång dem gör något.
Plus en sak till... Har man inte råd att tanka så får man väl ta cykeln istället..

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:08

Ja en cykel är dessutom lättare att få stopp på när vägen tar slut...

 
Ingen bild

joe

13 mars 2013 13:59

Det kanske är så att det finns fler än tvp sidor av det? Det passar ju dåligt i snabba tidningartiklar och är ju svårt att tänka för en del men ändå. Det kanske både är så att tjuven som körde har ett ansvar för vad han utsatte sig själv och andra för och samtidigt kanske polisen har ett ansvar för hur de tänker taktiskt och hur de agerar. Det betyder ju att man kan kritisera polisen och ändå behålla ett ansvar på den som körde.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:07

Du har en poäng helt klart. Visst finns det anledning att se bägges roll och ansvar. Men jag ogillar att våra poliser ska bli rädda att ingripa då den enkla vägen ständigt tycks vara att göra dem till syndabockar. Den balansen du efterlyser ser jag inte i nyhetsrapporteringen alls.

 
Ingen bild

Henke

13 mars 2013 14:07

Hur kan folk anklaga polisen som är till för att hålla lag och ordning på samhället. Som bov och bandit får man räkna med att åka fast förr eller senare, gäller om du bara är lite bov och kör för fort förbi trafikpolisens laser oxå.. De va ren tur de inte körde ihjäl någon efter vägen eller senare i sin brottsliga bana.
Att den tog slut på de härrragiska viset kan man nog hellre anklaga psykvården som inte tog sig an en av killarna som bad om hjälp, då kan nog en ungdom som lösning göra galna saker för att få hjälp kanske..!
Så sluta anklaga polis som har till uppgift att skydda oss från olaglig verksamhet i olika former.

Väldigt bra skrivet för övrigt..!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:05

Tack ska du ha!

 
Ingen bild

Jerry

13 mars 2013 15:03

Håller man 160 km på den vägen när man vet att det kommer en bro har man en skruv lös.Kanske att det är lite överdrivet att öppna en bro för att ta ett par bensintjuvar,men ansvaret för olyckan har dem själva.I det stora hela är svensk polis verkligen både kompetent och tar vettiga beslut.Däremot är det lite märkligt att man prioriterar en bensintjuv före till exempel ett lägenhets inbrott.Det skiter man ganska hänsynsfullt i.Men det är myndigheterna som prioriterar inte den enskilde polisen.Om fler ungdomar blev tvugna att ta ansvar för sina handlingar och inte daltades så förskräckligt med.hade vårt samhälle sett annorlunda ut !

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:04

Jag tror också det måste slutas daltas på många plan. Vet inte om det här var ett uttryck för polisens prioriteringar dock. De råkade nog bara få syn på bilen helt enkelt.

 
Ingen bild

Robert

13 mars 2013 15:53

Jag har en fråga till er som tycker att polisen begick tjänstefel. Om polisen hade agerat på exakt samma sätt, men tjuvarna hade stannat före bron och låtit sig gripas. Ska då polisen fortfarande anklagas för tjänstefel??

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:01

Bra och berättigad fråga!

 
Ingen bild

s

13 mars 2013 16:03

Även om man tycker att tjuvarna borde stannat och inte kört igenom vägspärren så vet man ju inte vilket sknnestillstånd de va i och hur rationellt de tänkte. Och som beslutsfattande i denna fråga så måste man ju tänka att det finns en risk att de struntar i att stanna och då har man ju direkt skapat ensäker död för tjuvarna. Börja för att det logiska borde vara att stanna kan man inte förutsätta att det så kommer att ske. tragiskt att man tar ett sånt beslut från polisen över just lite bensin.!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 10:00

Hur många irrationella val ska polisen kunna förutspå tycker du? Borde de vadderat husväggarna ifall de var irrationella nog att köra rätt in i en byggnad?

 
Ingen bild

marie

13 mars 2013 16:08

Som person måste man stå för de man gör. Polisen handlade helt rätt. De har ansvaret att rättupphålla lagen. Tur att personerna i bilen inte skadade någon annan i sin framfart.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:58

Jag håller med, har svårt att se det på något annat sätt.

 
Erik

Erik

13 mars 2013 16:22

Vart går gränsen? Skall polisen dra vapen och skjuta klottrande ungdomar som smiter från platsen? Klottersaneringen kostar säkert mer än den stulna bensinen.

Polisen skall absolut försöka stoppa dem som begår brott men det är lagstadgat hur detta skall ske, mao så bröt polisen mot lagen när de gav order om att öppna bron. Är det konstigt att man förväntar sig att det organ som är till för att upprätthålla lagen även skall följa den?

Vill vi ha ett samhälls som USA's då ska vi börja agera som USA. Skjuta först och fråga sedan. Jag vill inte det.

http://--

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:57

Nu står det ju inte klart om polisen har bett någon att öppna bron eller inte. Men faktum kvarstår ju att bron hade kunnat vara öppen oavsett och att få stopp på någon som utsätter sig själv och andra för ett så riskfyllt beteende i trafiken känns väl ändå rätt rimligt. Jag tycker att jämföra det med att skjuta klottrare minst sagt haltar. De hade kunnat trycka på bromsen när som, svårare än så var det inte.

 
Ingen bild

Lars Erik

13 mars 2013 16:57

Har kört denna sträcka i alla väder och vid alla tider på dygnet året runt. Fri sikt under 1.5 km, MASSOR AV skyltar upprepade gång på gång långt innan bron, varningsskyltar med blinkande varningslampor innan bron,varningsskyltar med blinkande varningsljus i början av bron, STORA vägbanemarkeringar innan bron, ENORMA superstarka strålkastare som badar bron i ljus så att man kan se den minsta mygga OCH vägbommar med blinkande varningsljus. Det enda som fattades var en hysterisk blåsorkester från nån cirkus. Fd. fängelseinterner jag talat med så säger dessa enstämmigt att: man bär sig inte åt på detta sätt om ma inte har nåt annat att dölja. Troligtvis nåt man gjort och som man trodde polisen jagade dom för eller så har dom haft nåt i bilen dom kastat ut mycket tidigare i skogarna långt långt innan dom kom ut på dessa stora öppna fält. Tja och dessa vet ju en hel del vad dom pratar om. Dom hade bara riskerat att få böter i tingsrätten samt samhällstjänst och betalning av den bensin dom "råkat glömma" betala för i sin "stressade" situation, så att säga. Under de senaste 70 åren har man gjort så här inte bara i Sverige utan även internationellt. ALLA stannar eller i alla fall försöka stanna. Dessa var dessutom mycket kända av polisen och varit inblandade i massor av saker. Tja man kan ju välja hur man skall bete sig. Om polisen säger stanna, så skall man ju stanna. punkt !!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:53

Jag tror som du att det fanns betydligt mer att dölja. Annars är det helt obegripligt. Tack för info om platsen!

 
Ingen bild

emil

13 mars 2013 18:49

Verkar som att alla här tycker att polisen har satt ett exempel nu. nästa gång kan de väl lika gärna skjuta bensintjuvarna på plats. Slipper man jobbiga kostnader med räddningsarbete, bogsering med mera.

Tycker det är helt sjukt att polisen öppnar en bro för ett par bensintjuvar. hade det varit breivik de jagade så ok. men två unga grabbar... nä de fan skamligt!!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:52

Vi vet inte ens om polisen öppnade bron. Hade du resonerat likadant om det var vanlig broöppning? Att stänga av en väg och förvänta sig att det får folk att stanna är knappast detsamma som att skjuta någon.

 
Ingen bild

Johan Karlsson

13 mars 2013 19:03

Älskar att läsa alla era kommentarer. Ni är patetiska. Polisen har gjort ett grovt fel genom att utsatt gärningsmännen för en förhöjd risk genom att rigga en dödsfälla. Stanna eller dö. Ni kan knappast förvänta er att en människa agerar förnuftigt i en väldigt, väldigt stressad situation. Man kan dock förvänta sig att en polis och speciellt ett vakthavande befäl, som sitter lugnt och fint, att de kan tänka omdömesgillt.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:49

Polisen har stängt av en väg. Det är inte detsamma som att rigga en dödsfälla. Hinder på vägen uppstår i många situationer, rödljus, andra trafikanter osv. Vem vet vad som hade hänt om deras "joyride" fått fortsätta. Faktum kvarstår att de skapade den stressade situationen, inte polisen.

 
Ingen bild

Maria

13 mars 2013 19:18

Bra skrivet! Man undrar var individens egenansvar tagit vägen.....Frågan är om det inte är institutionssverige som ätit upp det?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:43

Jag tror dessvärre du har rätt.

 
Ingen bild

Erik

13 mars 2013 20:17

Jag blir så glad att fler tänker som jag. För er som snackar om "lite bensin" så kan jag bjuda på lite siffror. För att en mack skall gå plus minus noll med en bensinsmitare (de får aldrig ngt av försäkringsbolag) måste de sälja bensin för lite över 100 000 kr. Det är mycket pengar för de stackars egenföretagarna.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:40

Intressant att veta. Sen har jag förvisso svårt att tro att storyn börjar och slutar med några liter bensin..

 
Ingen bild

e

13 mars 2013 21:18

jag undrar om poliserna i polisbilen som jagade dem sa som john mclane
"Yippie kai yay motherfuckers" när de åkte ut över kanten!

 
Ingen bild

Rajley

13 mars 2013 22:12

Johan karlsson, om du "riggar" en dödsfälla, sätter du då upp skyltar och varningsljus för den? gör du det så måste den som dör i den vara riktigt hög på droger eller mentalt störd, för en normal människa eller till och med halvtokig människa väljer nog annan väg och överlever.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:36

Ja, det är så respektlöst att prata i termer som att polisen sökte den här utgången. De är nog självkritiska så det räcker och blir över efter en sådan händelse oavsett.

 
Ingen bild

R

13 mars 2013 22:34

Hej. Jag tycker det är riktigt gjort av poliserna. Om de unga männen var jagade av flera anledningar skulle jag, om jag var polis, också ha gjort allt i min makt för att få dem att stanna. Man tror ju inte att de är så galna att de dristar sig till att köra ut från en öppen bro. Om den är så väl upplyst som sägs i tidigare inlägg måste de ju ha märkt att den var öppen? Och är man i detta läge som förföljd, så måste man ju inse när det är dags att ge sig. Kanske tänkte killarna i bilen som Thelma och Louise, i filmen med samma namn: att döden är bättre än alternativet. Det vet ju inte ni som klandrar poliserna för att de gör sitt jobb. och det är så typiskt nedre "medelsverre"-skiktet att vara så polisfientligt inställd. "Att skydda och tjäna" är polisens devis i U.S.A och jag är övertygad om att det är det de gör även i Sverige.
Men detta polisskeptiska sinnelag kommer kanske hand i hand med att de som är av den åsikten inte har rent mjöl i påsen själva, inte alltid sköter sig och anser att polisen bara är en onödig instans som blandar sig i saker som "de inte har med att göra"? Jag har också varit yngre och dummare och tyckt samma sak när jag umgicks med personer med lite mer eller mindre kriminella vanor. Men som tur är kom jag ganska snart på det osmarta i det och kom på bättre tankar. I den umgängeskrestsen fanns ett par unga killar, säkert inte så olika dessa hormonstinna killar som tyvärr omkom. De stal bilar och körde omkring och krockade, lekte och stal nya bilar. Det var inte alltid helt ofarligt för dem och senare körde också en av dem ihjäl sig mot en lyktstolpe och bröt nacken. Och mig veterligt var det ingen som jagade honom i den stunden. Det jag vill säga med detta är att det kunde ha hänt killarna något ändå och de kunde ha kommit till skada också på eget bevåg.

Men man kan ju förstå killarnas föräldrar... dessa unga kriminella är och har alltid varit deras barn. Och om jag förlorat mitt barn på ett sådant sätt skulle jag också vara förbannad och söka syndabockar var man kan finna dem... och det är väl lättast att hitta dem hos den instans som man kanske ändå har en avog inställning till?
Eller så var det återigen bara skvallerblask-sensationsjournalistik med missriktad kritik?

Jag tycker man ska se realiteten i vitögat och inse att leva livet är farligt... man kan dö av det och om man som dessa killar söker "kickarna" på detta farliga sätt så får man vara beredd på att det kan gå illa och det är ingens särskilds fel. Det bara händer och visst... det är onödigt.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:34

Jag håller med dig helt och fullt! Och visst är det förståeligt hur familjen känner men journalister borde kunna vara mer objektiva.

 
Ingen bild

Justitieministern

13 mars 2013 22:35

Jag anser att alla brottslingar ska straffas så hårt att det avskräcker alla som funderar på brott. Vad mej anbelangar skulle polisen fått ramma deras bil med lagstöd.
Alla idioter som daltar med brottslingar å gnäller om att polisen inskränker på deras medborgerliga rättigheter, borde arkebuseras eller steglas.

De som väljer att slå in på brottets bana har medvetet valt bort sina rättigheter. SLUTA DALTA!!!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:30

Jag håller med om dina slutord även om resten kanske är mer reaktionärt än vad jag är :) Men sluta dalta är ord som borde uttryckas oftare.

 
Ingen bild

MB

13 mars 2013 22:35

Tack!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:29

Tack själv :)

 
Ingen bild

Martin

13 mars 2013 22:43

Vems fel hade det varit om bron hade varit öppen för att en båt skulle passera? Grabbarna kan ju omöjligt ha vetat att de va polisen som beordrat det, de kan ha misstänkt men knappast vetat. O om linnelsen med grafitti, klart man inte ska skjuta, men om man kan ta bort möjligheten att fly den uppenbara flyktvägen så tycker jag absolut att man borde göra det!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:29

Jag kan inte heller se orimligheten i det. Känns väl rätt självklart att stänga av den flyktväg man kan.

 
Ingen bild

Johan A

14 mars 2013 07:05

Bra skrivet
Man kan ju bara undra vad som hade hänt om bron varit öppen för att en båt skulle passera, vad hade hänt då?? Skulle den som har som jobb att öppna bron satts i rampljuset för mord eller??? Hade det fortfarande varit polisen' s fel??
Och alla ni s beskyller polisen för tjänstefel, skulle inte ni velat att om dom hade varit hemma hos er och tagit massa saker för er att polisen skulle försökt stoppa dom då?? Men det är klart att det är synd om brottslingarna som BARA hade tagit någon liter bensin och absolut inget annat.......

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:25

Befogade frågor!

 
Mysco

Mysco

14 mars 2013 07:57

Om jag har förstått det hela rätt så var bron redan öppen pga båtar som skulle igenom. Polisen bad dom helt enkelt att inte fälla ner den på en gång. Vems fel hade det varit om dom hunnit dit innan det beslutet togs, kört över kanten och råkar droppa bilen på en båt där alla dog? . Nej, bra skrivet.Kommer polisen och jagar en med blåljus då stannar man. Simple as that. Allt som händer efter det är bovarnas egna ansvar.



http://www.mysco.nu

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:24

Då vet du mer än jag, senast jag hörde visste man inte om polisen beordrat att bron skulle öppnas eller ej. Men oavsett vilket så har ju tanken slagit mig med. Kunde ju bara ha varit broöppning. Ansvarsbiten är solklar.

 
Ingen bild

anonym

14 mars 2013 08:05

Så om någon kör efter en väg, vilken väg som helst, med några bilar efter sig.. personerna i bilarna är vanliga Svenssons, hederliga och självklart med körkort. En bit fram på vägen ser man röda blinkande lampor, och en nedfälld bom. Poliser står vid vägen och visar att bilen ska stanna. Men bilförare väljer att fortsätta. Några hundra meter senare är vägen avgrävd och där finns nu istället ett stort stup, som bilen åker ned i..

Vems är felet? Polisens eller bilförarens?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:23

Jag vet vems fel jag tycker det är, och inte är det polisens.

 
Ingen bild

C

14 mars 2013 08:06

All heder till polisen som tar så mkt skit. De gör sitt jobb.. Och gör det bra. Och för vår skull!! Hade Ngn oskyldig blivit skadad så hade det väl låtit annorlunda.. Eller så vrids det också. Man har ett eget ansvar i alla lägen!!!! Alltid!!! Och lyder man inte lagen så blir det oftast konsekvenser. Och då kommer eget ansvaret in igen!!!!!! Stanna bilen!!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:22

Ja mycket svårare än så är det inte. Stanna bilen!

 
Ingen bild

Fredde

14 mars 2013 08:29

Till Johan och andra naiva människor..
Skall vi inte säga upp alla poliser istället ?? Ni verkar ju tycka att det enda de skall göra är att vara åskådare till brotten.
Att sen säga att "de snodde ju bara några lite bensin" är ju så jävla naivt. Om man väljer att fly på det viset ger man tydliga signaler om att man kanske har annat att dölja. Om man ser att en bro är öppen o väljer att leka James Bond men glömmer bort att man inte hoppar lika långt med en bil i verklighete som på film då får man stå sitt kast. hade de nu kommit undan hade det hetat att polisen i sverige är värdelösa och gör inget för att förhindra brott... Nää förfan sluta släng kappan efter vinden och förstå att ett brott är ett brott. Jag har själv levt en stor del av mitt liv som småkriminell och anser att gör man brott får man kalkylera med att saker kan gå snett.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:21

Jag kunde inte hålla med mer. Självklart doldes det mer än några liter bensin och det är naivt att tro att man inte utsätter sig för risk när man begår brott.

 
Ingen bild

stefan nielsen

14 mars 2013 09:44

1. Jag bestämmer mig för att sno bensin av någon annan.
2. Polisen hittar mig och ber mig att stanna, men jag väljer att försöka köra ifrån dem i hög hastighet.
3. Polisen ber mig stanna en gång till, det väljer jag att strunta i.
4. En bro står öppen och bommar samt ljussignaler ber mig stanna, vilket jag också struntar i.
5. Jag gasar lite extra och kör igenom bommarna och upp på den öppna bron.
6. Eftersom jag inte heter Keanu Reeves och eftersom Sandra Bullock inte kör bilen så crashar jag såklart ner i isen.

Kan någon berätta för mig hur allt detta kan vara någon annans fel?!?

Gunilla Olsson

14 mars 2013 09:49

Tack för tydliggörandet!

 
Ingen bild

Marcus

14 mars 2013 11:33

Ett mycket bra och intelligent intelligent inlägg i en debatt som oftast och åter igen tenderar att bli korkad!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 20:24

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Staffan

14 mars 2013 12:38

Mkt konkret och bra sammanfattat.

Jag tror majoriteten som läser om detta inser att MÄNNEN! som stal bensinen och sen flydde också hade en bromspedal i bilen.

Det är dock oroväckande att trots så uppenbara försämringar i vårt samhälle, och på så många nivåer, så riktas ilskan i medier åt fel håll. I detta fallet gjorde polisen sitt jobb och 99% av alla som läser, inklusive journalisterna som dissar polisen, vill ju när de själva utsätts för kriminalitet att polisen gör sitt jobb.

Men trots det bedriver den svenska journalistkåren en häxjakt på poliser som övergår mitt förstånd? Jag gillar GW men alltför ofta faller han in i att spela sin gamla repiga skiva "Polisen gjorde fel". Givetvis gör även polisen fel, dom är ju våra grannar, bröder, systrar, mammor o pappor = människor, men att försöka stoppa tjuvar som kör i 160km/h på allmän väg är inte ett av dessa fel, det är i de samhälle jag vill leva HELT RÄTT. Jag vill inte förminska de förolyckades familjs sorg men frågan man ställer sig är ju vad gjorde att dessa män begick dessa handlingar? Det var helt klart inte poliserna som försökte stoppa dom som fostrat dom. Kanske är det läge att som förälder försöka stoppa att detta överhuvudtaget sker... det kallas aktivt föräldraskap....visst det lyckas inte alltid man jag kommer aldrig skylla på poliserna när dylikt sker och ingen av mina vänner och bekanta heller. Lika lite som jag kommer skylla på arbetsförmedlingen om jag blir arbetslös, försäkringskassan om framtida bidrag innefattar en motprestation, landstingen om jag får vänta på operation....osv.

Mycket bra skrivet Gunilla!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 20:24

Tack ska du ha Staffan! Jag tror du har helt rätt, frågorna ska riktas inåt hur smärtsamt det än är.

 
Ingen bild

Martin

14 mars 2013 16:58

Bra sammanfattning! Vi som har ett sunt förnuft håller nog till 100% med dig medan en liten klick människor ser utanför dessa ramar och uttrycker sitt hat mot polisen och samhällsnormer. Media kör på som vanligt och förövarna blir offer, nu är väl så att vi ofta ser genom medias försök att vinkla nyheterna och istället bli mer kritiska mot media.

Gunilla Olsson

14 mars 2013 20:23

Frågan är väl varför det här är medias agenda?

 
Ingen bild

Tillie

14 mars 2013 18:59

Jättebra skrivet! Mångas tankar, dina ord! Självklart önskade ingen livet ur dessa killar.. självklart.. Men nu är det ju så, jag är helt 100 på att förmågan att kunna se in i framtiden är inget som ingår polisens utbildning.. För hade de kunnat de, ja då hade de ju inte heller försökt ta fast bensintjuvarna.. Men nu är ju verkligheten en annan, och killarna hade ett val.. Bromsa och stanna bilen.. Men de själva valde bort det alternativet. De själva!
Kan tänka mig att bensintjuvar och andra personer som medvetet vill bryta mot lagen runt om i landet, nu sitter och gnider sina händer, och hoppas på att polisen nu får påföljder för att de jagade några som begått ett brott.. Där det ej fick ett lyckligt slut.
För då vet de ju att de i lugn och ro kan begå något brottsligt... utan att någon polis kommer att våga jaga efter dem... Det gör mig rädd!!

Gunilla Olsson

14 mars 2013 20:22

Tack ska du ha! Du har helt rätt, det är en orimlig förväntan på poliser att de ska kunna förutse alla eventuella händelseförlopp.

 
Aniika

Aniika

14 mars 2013 21:00

Wow Gunilla, tänkte bara gå in och säga grattis på födelsedagen här också. Hade helt missat att du är veckans snackis! Du har en unik gåva att formulera det andra går och tänker. Tack!

http://yesterdayyousaidtomorrow-aniika.blogspot.se

Gunilla Olsson

15 mars 2013 13:53

Tack snälla du :) Vet inte riktigt vad som hände helt ärligt. Men ja, det blev lite spridning på det här :) Hoppas din dag var härlig! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards