Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Jakten på innehåll

Av Gunilla Olsson - 10 april 2013 21:30

Jag har verkligen inte saknat att åka kollektivt denna vinter. Jag har aldrig hållt mig så frisk som när jag istället fått sitta instängd i min egna skyddade bil och betrakta omvärlden genom vindrutan.


Däremot märker jag att mitt bloggande tagit lite stryk. Jag kunde alltid förlita mig på mina medresenärer, SL eller Metro att förse mig med stoff. I bilen är händelseförloppen aningen färre. 


För några år sen nu bestämde jag mig av någon helt obegriplig anledning att se om första säsongerna av Beverly Hills 90201. Oj vad jag älskade den serien då det begav sig. Jag hade posters på hela gänget på väggen, hemma hos min vän S lyssnade vi på soundtracket och såg första säsongen på VHS om och om igen med varsin glass-skål i knät.


När jag nu såg om den insåg jag hur gravt beroende varenda storyline var av det enkla faktum att personerna inte ägde en mobiltelefon. Varenda avsnitt fylldes av problematik som föddes av att någon var utelåst, de hade missförstått mötesplats, blev strandsatt på någon plats eller helt enkelt inte visste var de skulle hitta varandra. Idag hade detta aldrig varit riktiga problem. Man hade bara kunnat ringa. Stackars manusförfattare vad mycket svårare deras jobb måste vara numera.


Kort efter denna reflektion hörde jag Sigge Eklund göra en liknande då han pratade om svårigheterna att skapa film numera. Att man i filmen behöver skriva in en scen där mobilen försvinner för att komma undan med liknande storylines idag.


Jag vågar påstå att mitt bloggande tycks vara lika beroende av kollektivt åkande, som 90210 var beroende av brist på mobiltelefoner. Ja Sigge Eklund, jag vet att du utvecklade tanken och fick ut den på lite större plattform, men jag lovar, jag tänkte den först. Det glädjande är ju att manusförfattare tvingats bli bättre på att skapa innehåll och med lite tur kan jag lyckas med detsamma.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards