Direktlänk till inlägg 11 april 2013

160 gånger om dagen

Av Gunilla Olsson - 11 april 2013 22:11

Nyss hemkommen från Alex Schulmans scenshow "Älska mig" och kan ärligt säga att det gör jag. Han lyckas med att locka mig både till skratt och eftertanke och inte minst en liten tår.


I början av föreställningen berättar han att gemene man tittar på sin smart-phone 160 gånger om dagen. Jag gjorde en snabb google för att se om det verkligen kan stämma och enligt ekot är det åtminstone 150 gånger om dagen. Det är det första "vi" gör på morgonen och det sista "vi" gör på kvällen. 


Att döma av pausen i hans föreställning stämde det bra. Var än man tittade i salongen såg man små upplysta skärmar och på dessa skärmar försikom dessutom kommunikation mellan salongen och backstage även under paus.


 



Jag vågar påstå att jag inte är något undantag från gemene man. Jag lever med telefonen ständigt nära till hands och det går inte många minuter innan jag noterar nya notifikationer. Men siffran är ändock hissnande. 


Ponera att jag vaknar 07:00 och somnar vid 23:00, det ger mig 16 vakna dygnstimmar. Det innebär alltså att jag 10 gånger i timmen tittar på min telefon, eller var 6e minut. För att sen inte tala om hur många minuter jag förblir vid telefon när jag väl tagit upp den. Däremellan hinner jag använda både dator och ipad i antagligen lika stor utsträckning. 


Ja vad ska man säga kära läsare? Jag får väl tacka för att ni använder ett av era 150 tillfällen till att titta in just här.


 
 
Ingen bild

C

11 april 2013 22:32

Varsågod. Det gjorde jag så gärna :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards