Alla inlägg under maj 2013

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det bli oavsett.


Jag har känt till agendan ett tag nu och den är minst sagt imponerande, med ett litet oroväckande undantag. Vi är bokade för canyoning. Om ni som jag är lyckligt ovetandes om denna extremsport får ni googla, eller som jag kommer säga i helgen, "binga". Inte riktigt lika klatschigt men då slipper Microsoftarna se rött.


Jag har nu i några veckor försökt vänja mig vid tanken av canyoing. Försökt visualisera både hur jag dör i utförandet och hur jag mirakulöst mot alla odds råkar överleva. Blev därför lite ställd och paff när jag idag nåddes av mailet att regnet gjort vattennivåerna allt för höga och aktiviteten går inte att genomföra. Den får bytas mot rafting.


Kände mig näst intill besviken för en stund. Inser ju att jag går miste om världens upplevelse. Men sen tittar jag på den här videon och tänker att Universum är nog rätt snällt trots allt som låter det regna på rivieran i detta nu.


Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.


Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med komplimanger. Jag skulle bli blond och sommarredo.


Smällde till med en blekning på 2-4 nyanser. Det borde räcka till för att ge sommarkänsla. Riktigt så blev inte resultat. Ljusare javisst, men inte ljust nog och för mycket koppartoner.


Friskt vågat hälften vunnit, vi kör en blekning till. Får ni någonsin samma infall så får ni hoppas ni har en kompis som hindrar er. Min vän K är inte av den kalibern. Hon hejade glatt på och vi gjorde ett andra försök. 


Jag har experimenterat med färg då och då förr helt utan större missöden. Vi kan väl konstatera att min nybörjartur är slut. Den gula nyans på hår som mötte mig i spegeln önskar jag ingen annan.


Jag kunde inte ens gå in på ICA Maxi imorse för damagecontroll. Jag har inga problem att gå in där i svettiga träningskläder helt ofixad, men denna nyans, jag var tvungen att dra gränsen där. Min vän K fick agera ombud och några telefonsamtal och MMS senare kom hon ut med famnen full av ammunition. 


Ja slutet gott allting gott. Två blekningar och en färgning på mindre än ett dygn. Bortsett från en något ömmare hårbotten får man nog påstå att jag är tillbaka precis där jag började. Kanske inte blir en blond sommar. 

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40

Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör sig frekvent i Jönköping haft honom närvarande så kunde jag inte hålla tårarna tillbaka.


Stackars hans fru, stackars hans barn, stackars hans gamla HV-vänner och stackars den stad som älskade honom.


Ikväll ömmar mitt hjärta för AIK. Det händer inte ofta, men usch vilken tragisk nyhet att vakna till. Nu hoppas jag AIK-familjen tar sig an den familjen han lämnar efter sig. Tveklöst kan den behöva all hjälp den kan få. 


 



Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.


Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även om det inte gått riktigt så smärtfritt som jag hade trott. Det har varit en vår som krävt mycket fokus i många områden i livet och bloggen har kanske inte alltid fått sin del.


Trots det har ni har varit snälla och hängt med mig, så tack för det! 


Nu sitter jag här med frågan om vad som händer imorgon. Ja säg det. Vi ser väl vad vi känner för helt enkelt ni och jag. Det kommer bli några färre panikinlägg vid 23:55 kan jag lova. Men utöver det så tror jag säkert vi hörs vidare ungefär som nu.

Av Gunilla Olsson - 1 maj 2013 23:25

Det här med att vi har en partipolitisk helgdag i Sverige. Är inte det så djupt odemokratiskt det kan bli?


Sitter och scannar av dagens nyhetsflöde och suckar över de förutsägbara tröttsamma 1 maj-rubrikerna. Vilken charad det är varje år. Men jag antar att detta kanske är enda dagen på året S och V gillar att de inte är i regeringsställning. Då ser det ju lite mindre löjligt ut när partiledaren går i täten och demonstrerar, mot det samhälle man väl ändå får säga att S har byggt upp.


Nu har de några år fått gå som oppositionsparti och faktiskt haft något att demonstrera mot. Annars är ju en socialdemokratisk statsminister som pliktskyldigt varje år går längst fram i tågen och demonstrerar mot sin egen sittande regering, minst sagt lite löjeväckande. Det får nog anses vara Sveriges svar på Kejsarens nya kläder att folk och media ställer upp och låtsas som att det hela vore fullt rimligt. 


Själv ignorerade jag 1a maj genom att tillsammans med syster C bjuda föräldrarna på en flådig 3-rätters middag. 


Förrätt: Crab cakes med chiliaioli på en bädd av grönt

Huvudrätt: Kalv-parmesan och risotto smaksatt med citron och persilja, med halstrad sparris.

Efterrätt: Citrussallad med mandelgrädde


Ibland får man slå på lite stort för att distansera sig från det demonstrerande Fölket. Visserligen är jag en simpel arbetare jag med, men sådana här dagar har jag svårt att identifera mig med det. 

Skapa flashcards