Direktlänk till inlägg 4 mars 2011

En liten liten människa

Av Gunilla Olsson - 4 mars 2011 15:24

Jag är en usel förlorare. Det finns ingen som helst anledning att låtsas om något annat. Tävlingsinstinkt finns i mitt och mina syskons DNA och vi överdoserades nog alla rätt kraftigt med den varan.


Det är inte en sida jag är alls stolt över. Vi kan skratta åt den och retas om den hemma men det är nog mer ett uttryck för självdistans och självinsikt än någon form av stolthet. Tro mig, det är inget att vara stolt över.


Ni som saknar denna gen kanske inte ens förstår vad det är som händer. Det är något som helt tar över en. Man vet med sig att man går för långt, någonstans i bakhuvudet inser man att man är ute på väldigt tunn is. Man vet hur ofördelaktigt man presenterar sig själv men frustrationen är för stor och söker utlopp.


Den tar olika uttryck vid olika tillfällen. Vid kortspel är det turens fel, i mina volleybolldagar var den väldigt introvert, jag skyllde bara på mig själv. ”Jag borde vetat att mina medspelare var för kassa för att ta den bollen och slängt mig själv” osv osv. Jag har aldrig givit mig på mina lagkamrater och skyllt på dem, däremot har nog motspelare fått en smäll då och då.


Men det håller sig inte bara på idrottsplanen. Min chef skrattar förundrat hur han kan trigga igång mig och elda på mig på jobbet genom att skapa tävlingar kring grejer. Jag blir 7 år igen och det blir på liv och död.


Detta gör att jag kanske har i viss mån större förståelse för andra som tappar humöret. Jag kan stundtals tycka att det är rätt befriande att se. I alla fall till en viss gräns. När man helt skamlöst skyller ifrån sig, blir våldsam eller på andra sätt går över gränsen upphör nog mina sympatier. Men en vanlig dos tjurskallighet och oviljan att förlora tror jag är en direkt nödvändighet för att vinna och lyckas.


Vad jag däremot inte alls kan varken sympatisera med eller ha minsta uns överseende med är dåliga vinnare. Petter Northug,  är en usel vinnare! Det finns ingen som helst anledning för honom att håna eller bete sig när han vinner idag. Det är inte ens hans jobb eller förtjänst som ligger bakom vinsten, han ska tacka Rönning främst som bäddade för det. Vinsten är hans, men Petter tar gärna alla cred för denna laginsats genom att se till att eftersnacket enbart kommer att handla om honom.


På något forum jämfördes han med Zlatan och hans kaxighet. Det går inte att jämföra. Zlatan är en dålig förlorare och gillar att vara diva helt klart, men vid vinst är han först med att lyfta fram andras prestationer och tona ner sin egna.


Hade du varit en dålig förlorare och det var det som drev dig i spåren, då hade jag gillat dig Northug. Det finns inget annat att säga än att du är en fantastisk skidåkare och sådana har jag all respekt för. Som människa är du dock beklagligt liten och en sämre vinnare har jag nog aldrig sett. Du drivs av att få andra att känna sig små och när du vinner finns det knappt ens någon glädje över vinsten eftersom det inte är det som är din drivkraft. Det är bara att beklaga att du aldrig kommer att få den respekten dina prestationer förtjänar tack vare total avsaknad av bonnvett.

 
 
Ingen bild

Morska grisen

14 mars 2011 09:49

Intressant hur man tolkar en och samma händelse så totalt olika! Jag såg en kul och totalt överlägsen åkare som spexade till det hela i en i övrigt rätt trist sport där får utspel ses.
Hellner slog honom tidigare, då åkte Hellner på en skida in i mål och ingen kommenterade saken. Nu snedställde Northug skidorna innan mål och skojade med sina medtävlare och alla svenskar går i taket. Vem var det som var en liten, liten människa och en dålig förlorare...? ;-)

 
Ingen bild

Gunilla

14 mars 2011 10:31

Tror att jag i mitt inlägg gjorde väldigt tydligt att jag är en dålig förlorare. Det var inte heller det jag beskyllde honom för att vara. Jag tycker att han är en dålig vinnare.

Hellner åkte på en skida över mål med armarna i luften. Det var inget annat än en glädjeyttring, det var inte överhuvudtaget riktat mot någon annan.

Att stoppsladda och titta bakåt är rena motsatsen. Det är att sätta fokus på de som förlorar istället för sin egna vinst.

Sen är det väl en samlad bild också naturligtvis. Hade jag inget vetat om honom sen tidigare hade jag kanske uppfattat situationen något annorlunda men tveksamt.

Jag står med andra ord fast vid vad jag skrev, om du tycker att det gör mig till en liten människa kan jag leva med det.

 
Ingen bild

Morska grisen

14 mars 2011 17:42

Jag tycker det är förmätet att värdera andras känsloyttringar - att det ena är "glädje" och det andra är "skadeglädje".
Jag uppfattade som sagt det hela inte alls som du, så troligen speglar din tolkning dig själv. Kan man inte se att det hela just går ut på att vinna - en tävling går ju ut på det - så får man det väldigt jobbigt.
Jag tycker inte att du är en liten människa (det var mer en retorisk vinkling av dina egna ord och riktat mot svenskar i allmänhet) - jag gillar inte att uttrycka mig på det viset om andra - men jag tycker det är trist när vi inte kan glädjas med andra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards