Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

"Sveriges närmaste stad"

Av Gunilla Olsson - 5 maj 2011 13:02

Jag älskar tanken på den reklamaren som glad i hågen gick till ett möte med Enköping kommun och fick i uppdrag att skriva något riktigt fyndigt som de kunde ha som tagline för att göra folk nyfikna på vad deras stad hade att erbjuda dem.


Resultatet av hans påhitt har jag skrattat åt många gånger då jag sett skyltarna när jag passerat Enköping, för ska vi vara helt ärliga passerar man väl bara Enköping, det är ju aldrig dit man ska. Idag fick jag än en gång skratta åt det, då de tydligen numera även marknadsför sig på Mix Megapol.


Reklamaren måste ha besökt stan i tron att han nu skulle hitta något riktigt anmärkningsvärt, något betydelsefullt, något han stolt kunde visa upp för världen och ropa, "Det visste ni inte va!".


Han började säkert nyfiket, letade efter vackra kyrkor, idrottsklubbar och landmärken. Det gick lite segt men han lät sig inte nedslås. Istället fokuserade han på naturen, rondellutsmyckningarna, affärsutbudet, något måste det ju finnas. Paniken steg gradvis i takt med att jakten på det som skulle sätta Enköping på kartan kändes allt mer misslyckad.


Han vände på varje sten men hittade ingenting. Tillslut tröttnade han nog på Enköping och tog fram en karta för att se om han kunde fly någon annanstans. Då slog det honom. Det fanns alternativ att fly till må ni tro. Inte bara ett utan faktiskt tre! Enköping ligger ju faktiskt nära både Uppsala, Stockholm och Västerås.


Enköping-Sveriges närmaste stad.


Lika roligt som jag har åt reklamaren, lika synd tycker jag om kommungubbarna. Trots stoltheten de känner över deras kommun så tvingades de betala en faktura för denna taffliga slogan.


En slogan som inte gör något annat än påminner oss som passerar den, "Jaha, här ligger Enköping- Sveriges närmaste stad. En stad så tråkig att den inte kan marknadsföra sig på något annat sätt än att tala om att det är i alla fall nära till andra platser."


Fanns det verkligen inget annat reklamaren kunde ha valt att lyfta fram?



 
 
Helena

Helena

5 maj 2011 20:57

Fast jag skrattar nog ännu mer åt Trosas slogan: Trosa - världens ände.
HUR tänkte man då? Kan du inte fundera ut det i ett inlägg också?

http://www.minasolglimtar.blogspot.com

Gunilla Olsson

5 maj 2011 21:55

Jag ska se vad jag kan göra. Själv älskar jag självdistansen i Vingåkers "En promille kan inte ha fel" Den är helt hysteriskt rolig!

 
Tomas Frisk

Tomas Frisk

6 maj 2011 10:38

Kul att du har kul, men jag vill gärna tillrättalägga några saker. Det var 1965 som drätselkammaren (stadsfullmäktige) i dåvarande Enköpings stad tillsatte en turistkommitté som skulle klämma fram en slogan. I den ingick bland annat BAHCOs marknadschef, Bertil Danielsson.

Han satte en passare på kartan med ena skänkeln i Enköping och den andra ute vid Roslagskusten. Han drog sedan en cirkel runt Enköping - 12 mil blev radien – och han räknade in 38 av Sveriges dåvarande 138 städer inom den cirkeln. Ingen annan stad i landet kunde uppvisa något liknande.

Så någon förvirrad reklamare utifrån var det inte som kläckte idén utan en politiskt sammansatt grupp. Sedan kan man tycka vad man vill om vår slogan. Men den är nog en av Sveriges mest kända, vilket bland annat visas av att du tar upp den i din blogg. Tack för uppmärksamheten.

Tomas Frisk
informatör på Enköpings kommun

http://www.enkoping.se

Gunilla Olsson

6 maj 2011 11:08

Vad roligt att ni såg detta och bemödade er med att svara. Det var kul att få veta det verkliga händelseförloppet.

Jag hoppas att det framgick att jag inte ansåg mig ha kunskap om bakgrunden utan fritt fabulerade och fantiserade om denna "reklamare".

Jag vidhåller nog att jag roas av ironin i att en stad marknadsför sig med att ha nära till andra städer, men att er slogan är välkänd är ett odiskutabelt faktum. Annars hade det inte funkat att skoja om den. :)

Kanske får jag tillfälle att framöver lära känna er stad för något annat än att den har nära till min.

Tack igen för svar!

 
Ingen bild

Sara P

7 maj 2011 07:16

Haha. Det här vår underbart att läsa! SKönt att de benmödade sig att svara. Och som han säger, det var ingen reklamare som skapade deras slogan. Viket märks!
På P3 för ett tag sen roade de sig med att skapa nya stadsslogans. Älskade deras:
Falköping - all skit dras hit!
Det var efter mångafåglarpåväenincidenten, en smätte jordbövning och nåt mer somjag glömt. Men jag tänker att den sloganen funkar rätt bra när allt bara är som vanligt också...

 
Ingen bild

Judy

9 maj 2011 00:16

Nej men Gunilla, du har missat poängen, vitsen är ju inte att vi har många möjliga resmål härifrån utan snarare att ni är många som har nära till oss! Kom och hälsa på!
/Judy

Gunilla Olsson

9 maj 2011 08:58

Aha, det är så den ska tolkas. De vill inte ha invånare utan turister. Sant, den tolkningen hade jag missat :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards