Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Jay-walking

Av Gunilla Olsson - 27 maj 2011 08:28

Av någon anledning har det blivit socialt accepterat i Sverige att raljera över hur dumma amerikaner är. Man tycker att man på väldigt lösa boliner kan avfärda över 300milj människor.


Man skrattar åt de gatuintervjuer Jay Leno gör i sitt inslag Jay-walk och häpnar över de korkade svar han får. På något vis ifrågasätter man aldrig hur många man frågar innan dessa svar ges eller hur liknande intervjuer skulle låta i Sverige.


Roligast av allt tycker man nästan är att de inte ens vet vad vår huvudstad heter eller knappt vet skillnad på europeiska städer och länder, än mindre vet var de ligger. Att det säger mer om vår obetydelse än deras brist på kunskap blundar man för.


Det faktum att vi pratar om ett land med fler delstater än det finns länder i europa, där inte möjligheten att sätta sig i en bil eller ett plan och på bara några timmar vara i ett helt annat land med en helt annan kultur existerar, det är en liten detalj vi snabbt bortser ifrån.


Hela det här uttrycket för självgodhet kan provocera mig något oerhört eftersom det bygger på precis samma okunskap som man beskyller dem för. Jag har många åsikter om USA, både positiva och negativa och hoppas att mina år där gjort dem relativt nyanserade och åtminstone befogade.


Den slutsatsen jag drar denna morgon är att deras lag om att man får svänga höger även vid rödljus är genial. Tills vi visar samma goda omdöme och inför samma lag anser jag inte oss ha någon rätt att håna och ifrågasätta deras intelligens.

 
 
Ingen bild

Inge

27 maj 2011 13:13

När USA lär sig vad kollektivtrafik är och när de hatar den som avslöjar tortyr och mord på civila mindre än de som utför detta, DÅ ska jag sluta skratta...

Gunilla Olsson

27 maj 2011 14:59

Tack för att du bevisade min tes Inge! New York har en fantastisk kollektivtrafik för att ge ett exempel och det råder knappast konsensus i USA att tortyr och mord är rätt.

Blir många länder att skratta åt om alla i befolkningen ska hållas ansvariga för allt makthavare eller invånare i landet gör. Inte minst vårt eget.

 
Ingen bild

Challe

27 maj 2011 18:16

svänga höger på rött är den bästa regeln som finns! det är nästan att jag gör det utan att kolla bara för att få göra det så mycket som möjligt när jag är där. men bara nästan.

Gunilla Olsson

1 juni 2011 10:01

Ska vi börja på anarkistiskt vis att införa det här och se vad som händer?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards