Alla inlägg under februari 2011

Av Gunilla Olsson - 23 februari 2011 12:52

Kommer ni också på er själva med att hela tiden scrolla ner för att få se bilden bara en gång till? Jag gör detsamma och tänkte underlätta för både mig och er.


Mina damer och herrar, här är han ännu en gång! Titta och njut!


  



Av Gunilla Olsson - 23 februari 2011 08:19

  


Där ser ni min plånbok. Den inhandlades i Torquay i somras och är en härlig påminnelse om den platsen varje gång jag halar fram den ur handväskan. Det sker på tok för ofta kan tilläggas.


Den som är observant noterar dessutom att den är inhandlad på River Island, trevlig butik som eventuellt ska öppna i Stockholm.


Den har en liten defekt dock. Inte butiken utan plånboken. Myntfacket lämnar gärna en liten glipa även när stängt. Emellanåt roar sig mynten med att slinka igenom.


Detta hände senast imorse när det som vanligt var jättekö till bussen. Jag drog fram plånboken precis innan påstigning och kände hur en enkrona gled ur och såg den falla ner i snön.


Rationell, som jag anser mig själv vara, bedömde jag att det knappast var värt att låta kön vänta på att jag skulle dra av mig handskar för att sen böja mig ner och plocka upp den innan jag steg på bussen.


Jag steg därmed enbart på, lät mitt kort läsas av och stoppade ner plånboken medans jag gick långt bak i dragspelsbussen i jakt på en plats.


En ung tjej var mig hack i häl genom bussen, men först när jag sjönk ner på min plats hann hon ikapp och sträckte fram mitt tappade mynt. Jag log och tackade.


Min första reaktion var en känsla av tacksamhet övera denna medmänsklighet som ibland infinner sig även i morgonruschen.


Min andra reaktion var att skeptiskt titta ner på vad jag hade på mig. Hur fattig måste jag se ut egentligen? Nog för att det är veckan innan löning men en enkrona. Kom igen!

Av Gunilla Olsson - 22 februari 2011 20:22

Kvällen skulle gå i kureringens tecken och det har den gjort också. Valde att följa med systrar, svägerskor och syskonbarn för att se Trassel efter jobbet.


Kanske låter som en kväll i hemmets vrå hade varit att föredra men jag kan lova att bio med mina syskonbarn är bra mycket mer effektivt än apelsinklyftor, honungsvatten och en filt.


Filmen gjorde sitt till den med. Den var både söt, rolig och underhållande. Är det ok att vid 31års ålder fortfarande tycka att en bra tecknad film kan vara svårslaget? Tur att man har syskonbarn att använda som täckmantel för att få se dem.


Det jag kan anmärka på är att jag hade hoppats på att hennes hår skulle vara aningen mer trassligt. Det var så perfekt och fick nog inte bara kidsen att sucka av avund. Ja jag behöver göra något åt mitt hår. Jag behöver inte längden, kan nöja mig med glansen. Ska det vara för mycket begärt?


  

Av Gunilla Olsson - 22 februari 2011 12:51

Jag vet precis hur mötet gick till. Kan riktigt se framför mig hur produktutvecklarna sitter och gnuggar sina geniknölar.


De vet att deras produkt är lite ur tiden och kan behöva en mer uppdaterad variant. De vill vara nyskapande, innovativa och djärva.


Tillsammans försöker de brainstorma och tänka utanför boxen. De avskriver jordgubbar, hallon, citrusfrukter och mango. Det känns för "safe". Som att det redan är gjort. De behöver något helt nytt, något eget.


Plötsligt går ett ljus upp för en av deltagarna kring bordet. Han ställer sig upp i eufori och utbrister, "Jag har det".


Entusiasmen går att ta på i rummet då pusselbitarna faller på plats. Satsningen tar fart och lagom till blåbärssoppans högsäsong är produkten redo att lanseras.


  


Tänk om bara en av dessa människor runt bordet tänkt på att smaka på produkten innan. Kanske hade de då insett varför andra tillverkare håller sig till jordgubb, hallon, citrusfrukter och mango.



Av Gunilla Olsson - 22 februari 2011 08:18

Jag trodde inte jag skulle behöva förklara när jag skämtade. Trodde att det framgick att det mesta här är lite av ett skämt. Naturligtvis vill jag inte på riktigt bli sjuk med bihållsinflammation eller annat trots skid-vm. Tvärtom vill jag kunna jobba på ostört tills jag åker till USA om någon månad.


Jag tror att ni kära läsare uppfattade denna ironi, dessvärre gjorde inte min kropp det utan har nu börjat framtvinga diverse symptom:


  • Söndag: Näsan började rinna
  • Måndag: Näsan fortsatte rinna och det välbekanta trycket bakom ögat kunde anas.
  • Tisdag: Näsan rinner, nacken spänningsvärker, trycket i huvudet intensifieras och tandköttet börjar klia.

Yep, så är det det känns när mina bihålor börjar krångla. Jag sitter på jobbet och hoppas på en mirakelvändning. Det är bara för pinsamt att bli sjuk på riktigt efter att man utmanat ödet genom att skämta om det.


Jag säger som jag sa till fötterna igår när jag trots allt inte orkade bada dem. Ta två alvedon och skärp dig!

Av Gunilla Olsson - 21 februari 2011 12:18

Jag skrev och kommenterade min brors status. Som ni ser var det inget särskilt fyndigt eller smart på något vis utan bara en vanlig larvighet av den typen facebook ofta inbjuder till.


  


Vad glad jag blev ändå när någon gillade min ogenomtänkta kommentar. Någon gillade den så till den grad att de till och med tryckte på tummen.


Jag vet att det händer oss alla dagligen men vad ni inte ser är att det är Janne Bjerlestam som gillar. Den stora innebandyspelaren Janne Bjerlestam. En spelare jag många gånger beundrat från läktarplats och fått hälsa på ett antal gånger eftersom min bror och han var både lagkamrater och vänner.


Det gjorde mig glad att det idag var Janne som gillat något jag gjorde istället för tvärtom. Om ni undrar är jag inte lika nördig som jag tillåter mig själv att verka.


  

Av Gunilla Olsson - 21 februari 2011 11:05

Ringde för att säga upp ett abonnemang jag tecknade för att kunna se super bowl. Skulle egentligen ha sagts upp igår men tydligen gick det inte att säga upp abonnemang på helgen. Intressant med tanke på hur lätt det var att teckna abonnemang på helgen.


Jag bad tjejen jag pratade med i lördags att göra en notering att jag faktiskt ringt inom de 14 ångerdagarna och lovade att ringa och prata med rätt avdelning idag.


Jag rustade mig för strid innan samtalet. Hade alla argument klara i huvudet hur det faktiskt inte kan fungera så att man får teckna på helgen men inte säga upp på helgen. Hur det i praktiken kortar ångerrätten till 12 dagar och därmed inte uppfyller konsumentlagen.


Vilket antiklimax som uppstod när säljaren helt vänligt förklarade att det kunde han naturligtvis lösa. Jag blev helt paff. Han erbjöd mig att sänka priset om jag trots allt ville behålla det. Jag avböjde vänligt men bestämt. Började dock förhöra mig om lite annat när jag ändå hade honom på tråden.


Han var så vänlig och tjänstvillig att jag passade på att fördjupa mig i bredband och tv-abonnemang på sällan skådat sätt. Plötsligt fick jag lära mig allt som finns att veta om on-demand boxar och bredbandsuppkopplingar. Nu har vi lagt på luren och jag känner mig nöjd att jag lyckades med att säga upp det abonnemanget jag ringde för att säga upp. Får nog ändå påstå att han vann eftersom jag tydligen tecknat två nya.  

Av Gunilla Olsson - 21 februari 2011 08:19

Planen är att unna mina fötter ett fotbad ikväll. Rikligt med badsalt och mammas massagebad som jag lånat hem på obestämd tid är ett vinnande koncept. Sen har jag ett rivjärnsliknande verktyg från apoteket jag brukar gå loss med och fascinerat se hur hudslamsor rivs av och låter ny skär babyhud titta fram.


Av alla kroppsdelar är fötterna de jag upplever jag behöver fjäska mest för. De är som bortskämda, kravfulla tonåringar som inte bara kan bita ihop som resten av kroppen. Istället ska de ständigt pocka på uppmärksamhet och göra sig påminda. Svårt att tro att de faktiskt nått den mogna åldern av dryga 31år men jag har ett bestämt minne av att jag hade de redan i samband med födseln.


Jag önskar jag bara kunde säga åt dem att ta två alvedon och skärpa sig. Istället kommer jag snällt dalta med hett vatten, krämer och omsorgsfull behandling. Antagligen kommer de helt oförtjänt belönas med nagellack dessutom.


Där har ni min måndagskväll om inga roligare erbjudanden droppar in.

Skapa flashcards